Хотѣла бы-м там ся там вернути (3).
Яка же будучность чекать Миковуи миковскый фестивал? Як то видит авторка, котра з природы своей профессии немало походила по свѣтѣ на розличны подобны акции и под’ятя?
Микова ани не снит о свойом будучом росцвѣту
О двадцять роков позднѣйше
Шѣстьпрудовов автострадов ся за селечком Красный Брод розбѣгам стопятьдесятков в свойом електромобилу в смерѣ на Малу Поляну и з пожитком уганям коло густых лѣсов. Погода з драгы ся ми мѣшать з преквапѣньом зо змѣн в краи. Магистрала о хвилю вылетить на широкий виадукт, якый ся елегантным облуком наднесе над березову долину. Ани зосереженость за волантом и передбѣгаючы авта ми не заборонять спомалити, жебы ми погляд з вышкы моста мог залетѣти на дно знамой долины. Перед многыма роками ся через долину тягала на копець прикра штеркова драга, закривена многыма кривулями. Тоты закруты в давных часох вытворили фурманы на древяных возах, засобуючых русинске жительство. За дѣтинскых роков ем о том чула цѣлы легенды з росповѣданя дѣдка, бабкы. При социализмѣ драгу заасфалтовали, бо была небеспечна, але позднѣйше зробили нову, ровнѣйшу.
Колишны серпентины давно заросли в природѣ. З вышкы виадукта ся ми одразу отворять поземска мозаика, а скусене око исто отворять в теренѣ стару кривуляту драгу. Точно так, як тоты образкы на великых просторах в Южной Америцѣ, котры мож позоровати лем з аероплана. Потѣшить ня тото интимне погладканя властнов минулостьов, але позорность мам уж замѣряну инде. Транспорт на автострадѣ видителнѣ густне. То цѣлком не одповѣдать колись на тых мѣстцях так облюбеной фразѣ о забытом краи. Русинскый забытый край. Кым забытый? Познать дакто дакого, кто бы о ньом забыв? Не вертати ся ту, е дачто инше, але жебы забыти? То ани Варгол... Навигачна система в автѣ ми одразу напомяне приближуюче ся одбочѣня до Малой Поляны и на далшы смеры. Не стигам собѣ усвѣдомити, же уж здалека вижу малополянску церковь, як велика зелена табла прикаже зыйти до валалу направо, а такой ся напротив ближить нове одбочѣня – смер Микова. У прудѣ авт ледва же скручу волант на автострадный выступ и, чудуй ся свѣте, множество авт одбочуе так само, як и я. Колеса подо мнов собѣ уживають драгу гладшу як джвередло, але мене что раз веце хапле неистота. Е то уж доправды довго, что я не была в тых русинскых кончинах и судьба ми надѣлила путованя по иншых частях Землѣ. У бѣгу живота ани не было часу дознати ся, як ся мѣнить край предков и ци ся доправды мѣнить. И так не розумлю. Чтось ся ми ту не видить. Де суть ямы перед Малов Полянов? Де е хоть бы едно лайно перед Миковов? Де ся коло мене жене только авт? Инстинктивнѣ спомалюю и вхожу до послѣдньой мирной закруты, за котров ся мать отворити старый знамый погляд на село мого дѣтства, котрый мам все врытый до памяти. В животѣ то бывать. Настане хвиля, кедь собѣ подумате: Тото бы-м хотѣв зажити еще раз, тото бым хотѣв собѣ звѣчнити, тото е хвиля про богов! А преснѣ такый момент чекать теперь мене. Намѣсто бляшаных табуль, скромнѣ ознамуючых валал Микова и родиско родичов Анди Варгола, зазерать на ня огромный склобетоновый облук з неоновым написом – ЗАБАВНЫЙ ПАРК ВАРГОЛЛАНД. Блик, блик, блик. Под фаребнѣ высвѣтленов назвов весело бликать: Wellcome! Витайте! Vítajte! Ром в униформѣ шиковнѣ одклонять авта доправа на зберне парковиско. Гамую перед обровскым билбордом, котрый виртуално презентуе голографичну макету забавного парку. Позерам до нього... Поп-артова галерия. Варголова Virtual-Factory. Кинематичне cтудио. Художня поп-арт майстерня. Музей 3D Варголовых образов. Арена оживеных целебрит зо 60. роков. Огромено вывалюю очи на бомбастичны назвы. И напрѣк доконалой навигации тридимензионалного плакату ем дезориентована. Мой погляд ся одразу посуне до рогу голографичной макеты на билбордѣ. Сканзен Микова. Не вѣрю властным очам – на самом конци ареалу означены дробны объекты в сканзенѣ а на них близко знамы назвы: родна хыжа Варголовых родичов. Студня Варголовых родичов. Варголова грушка. Хыжѣ Варголовых сусѣдов. Уж знам, что хочу. Кедьже вступ е доволеный и автом, а парк е дость великый, в кассѣ собѣ купую моторизованый листок за десять евр. Ку листку ми прямо до рук придавають и малый електроничный навигатор. З чудныма чутями вхожу до ареалу. Широка асфалтова драга, лемована березками, ня веде попри чудесных поп-артовых студиях, аренах и галериях, обсыпаных навщивниками. Но нич з них ня теперь не интересуе, притягуе ня лем една вец на свѣтѣ. Мой електромобил не може про ходцьов ити фришко, а так ся ми видить, же тото плазѣня тырвать неувѣрително довго. Конечнѣ ем на конци. Навщивникы рострачены по забавнѣйшой и высоко атрактивнѣйшой части парку, аж до того кута ся не намагають. Так ем сама, не обтяжована чужов притомностьов. Заставлю авто перед деревяным плотом сканзену. Перехожу капурку и вижу дасколько на блѣдосиньо побѣленых хыж, деревяну студню, стару наклонену грушку. Моя Микова! Очи ся ми заросять од наплыву почуть – не забыла ем тя. Але что то з тобов зробили? Затяжена тярхов емоций, выберам собѣ за цѣль едну з хыж, котра ня притягуе найвеце. Тисну на клянку... Сѣни ня вѣтають глинянов подлогов, выдутыма горбочками. Узка кухня перед ужаснутыма очами одкрые старый креденець, стол, три святы образкы на стѣнѣ и на зелено зафарбленый пец. Изба е ми тыж интимнѣ знама з неровнов подлогов и накриво поставленым бутором. Единов змѣнов, что е инша як спомин у памяти, е беспорошна чистота, вычуханы стары ключкы, краснѣ постелены постели. Хотьлем о то ся ту старають. Не мам сил ани вшытко дешифровати, як ту мою задумчивость перерушить острый звук и миготаве свѣтло. Подойму очи и намѣсто деревяной повалы увижу обровску плоху фаребной образовкы. Позерам на ню як до неба. Моя притомность наистѣ активизовала фотоклѣтку, котра акурат спущать на образовцѣ даяке виртуалне дѣйство. Вытрѣщеныма очами слѣдую, як ся на образѣ вынорять з минулости импровизованый миковскый амфитеатер натрѣсканый публиков. Мои уха слухають якбы давно почуты слова модераторкы о молодых людях з десятьох краин, котры собѣ приправили поп-артовы моделы на фестивалове шоу мод... Помалы ся роспоминам. Як ем была сама на фестивалу в Миковѣ перед двадцятьма роками... Тот молодый муж под подийом... Шилтовка му закрывала тварь... Награвав собѣ цѣлу программу... Ани он, ани я, ани никто з участников не думав, як звѣчнить русинскый код.
штерковый =шутровый
преснѣ =точно
художный =артистичный, малярскый, умѣлецкый
вец =дѣло, предмет, рѣчь
тярха =терьх(а)
фотоклѣтка =фотобунька
Таня Рундесова, Братислава
Жерелa: InfoPyсин ч.18–19/2010 сс.15–16.