Учителѣ и фалшивы пророкы
Сперед двадцять роками, як на чудо, вшиткы трагичны проблемы и появы днешной Украины уже было видко и мож было предвидѣти, бо спочивают они в манкуртствѣ, в утратѣ твердых моралных норм и христианской традиции предков. Зато сесь невеликый начерк не стратил на актуалности ани по двадцять роках. Чорное зостават чорным, а бѣлое бѣлым, хоть бы як модерны успѣхы психологии, методы и технологии громадного вплыву на людей не дозволяли навѣяти противное.
На широкой площи коло пошты, у самом центрѣ города добрѣ-м не скамянѣл. Навстрѣч ми пышновитов и маестатнов хожов з верхных терас зоступовал... есесак, цѣлый закукленый до чорного едностроя. Старшы люде дискретно ся обзерали, моложава безрозлично жвала гуму. Найвеце ся ми зарыло до памяти, же быв то цѣлком молодый хлопчина. Тот мог знати войну лем из кина и книжок. Писал ся рок 1994, 11. марець. Наш стародавный Ужгород собѣ облюбили московскы, одесскы и иншы филмарѣ, бо своев довоеннов архитектуров припоминат типовый кутик Европы.
Така ми пришла перва думка. Но теперь, в тых голодных и каламутных часах уже давно ся нич не филмуе. Аж по даяком часѣ похопил ем, што тото ся робит. Схожовали ся на свой злет украинскы националисты, жебы перед вшыткым свѣтом голосно ославили 55-роча фашистичной Карпатской Украины, бабковой державкы, выголошеной под веденем галицкых военскых емиссаров в еден час з тисовсков републиков. Тота бутафорна державка пережыла лем пару дни, пак была вычищена од галицкых привандровалцев гортиевскым войськом. Силнѣйшый звѣрь пожер слабшого. Дахто бы на то лем стиск плечами: то ми чудо, де ся не найде днесь еден-другый збѣснѣлый неофашиста. И тото правда. Перед пару роками видѣл ем у Кошицях у тихой музеалной уличцѣ недалеко од центра на стѣнах написы: CYGANOV DO PLYNU! Не так давно з почестями погребли в мадярской землѣ позостаткы Гортия. Не хочу спорити и выважовати мѣру заслуг Тиса, Гортия ци Волошина перед своима народами. Но знаю таку универзалну мѣру, яка не мѣнят ся на каждом историчном поворотѣ. Тов мѣров суть людскы нормы сполужытя, выробены в глубокых давностях, и выкарбованы в нормах христианскых приказань. Тоты нормы говорят о ровности вшиткых людей, а значит категорично одмѣтуют фашизм. Наколько знаю, в Словакии, ся 14.-15. марець официално не славит, а Йозеф Тисо не ставит ся на подиум творця словацкой державности, не сходят ся Словакы зо вшыткого свѣта, жебы вымогати одкрытя его памятников, фундаций итп. Погреб Миклоша Гортия тоже мав приватный характер, а было бы ганьбов про каждого державного функционера мати з тым дашто заедно.
Иншак то е в днешнюй Украинѣ. На нынѣшном историчном поворотѣ новы владарѣ дают порозумѣти, же не сут против тому, жебы ся переписала наново история, а може и моралны нормы. Президент Кравчук заслав до Ужгороду поздравну телеграму до великого святку 15. марца. Пак не чудо, же такой нашли ся учены, якы суть готовы тото новое державное завданя выповнити. Зато зась 11.-12. марца до Ужгороду ся зыйшли «300 учасників міжнародного форуму з 8 країн світу», жебы выслѣдком своих новых глубоконаучных выглядовань рекомендовали:
- президенту Кравчуку выголосити 15. марца державным святком;
- владѣ Украины найти позостаткы президента А. Волошина и погребсти на отцюзнинѣ;
- веденю ужгородского универзитета назвати тото всеучилище именем А. Волошина, фундовати волошинску стипендию;
- владѣ Пудкарпатя поставити памятник А. Волошину «як найвидатнішій постаті Закарпаття XX ст.»;
- (безадресно) «засудити всі антиукраїнські випади сучасних русинських ідеологів і політичне русинство взагалі як безпідставні та науково безпомічні, бо вони завдають шкоду загальноукраїнській ідеї».
Тото «прийнято одноголосно на підсумковому пленарному засіданні конференції 12 березня 1994 року», што само собов е уникатным научным резултатом и дуже припоминат нам тоту едноголосость, котру так брилиантно вымалевал Орвелл. Первый раз таку едноголосность досяг у Подкарпатской Руси якраз Августин Волошин, коли заказал вшиткы политичны партии окрем УНО (Украинское Националное Объеднаня) и настановил еднопартийный режим украинскых националистов, про иншакмыслячых и неукраинцюв отворил концентрацийны таборы, не допустил русинскых кандидатов до выберанок 12. фебруара 1939, сфалшовал резултаты тых выберанок, чим выдатно посилнил «загальноукраїнську идею». У переддень выберанок посланцѣ парламента чехословацькой републикы Петер Жыдовскый и Иван Пиещак в протестѣ А. Волошину писали: «При такых условиях выбор не буде слободным выявом волѣ народа, а буде то лем резултат грубого насилства». О вшыткых такых фактах днесь голосно говорити не яло, айбо тым выкричнѣйше ся дае вшыткым на знамость о успѣшной роботѣ конференции, яка «научно» доказала «що ідею загальноукраїнської єдності принесли на Закарпаття не воїни Радянської Армії восени 1944 року,... що процес українського національного самоусвідомлення на Закарпатті має глибоке коріння».
У нас на стѣнах щи не пишут то, што-м видѣл у Кошицях. Но слоган «Русинів геть з Закарпаття!», кедь вѣрити новинкам, уже появлял ся на митингах. Передвыборна агитация у марцу 1994 на стѣнах Львова имжила гаковыма крестами, як двѣ капкы воды подобныма до тых, сперед полстороча. Мож бы ся лем порадовати, же тристо фахманув з 8 держав прийшли до такой едностайности. Мож бы, кебы ся занимали науков, а не политиканством. Бо наладити нормалный людскый живот е кус складнѣше, як выдумовати научны обоснованя фалшивых политичных доктрин, а проблема неедностайности Украины тяжко бы ся рѣшила и так, кебы зась отворити концентрачны таборы и на каждум розѣ покласти есесака. Тым вецей, же национал-шовинистичну политику поддержуе менше як еден процент людей, што ясно указала перва рунда голосованя до парламенту 27. марца. Може бы тоты грошы, што коштовала така и подобны конференции лѣпше схосновати на проведеня анонимного списованя людей, жебы ся дознати колько их и напрѣк непрестанному застрашованю поважат ся Русинами?
Жебы-м тоту чорну мару розвѣял сперед оч, хотѣл бы-м закончити на веселшуй нотѣ. Окрем родных русинськых спѣванок найвеце люблю и до бесконечна бы-м слухал грецькы. Ци спѣваков и спѣвачок грецького родоводу. Може зато, же дае ся у них одчути божзьку искру той едной з найблагороднѣйшых и найвысшых култур, выробеных людством. Перед выше тысяч роками пришли до нас Учителѣ. Были лем з едного невеликого грецкого варошика Солуня. А были лем двоме. Но того было доста! Бо несли семенко правды и любови, котрое у нас пустило корѣня и дало добры плоды. И зато теперь годны сьме ся всокотити перед россѣвачами неправды и ненависти, жебы не дати им спустошити нашы душы, выортовати з них тото нашое, што сьме достали од предков.
Бо незабытны слова едной зо спѣванок дуета Марты и Тены варуют нас, «же душа пуста стават ся пустынев, котра нич не родит».
Жерело: Русин (Пряшово) № 2/1994. Ст.19–20.