10-ы роковины умертя И. Удвари
Перед 10 роками, 9. новембра 2005 русинска наука дознала тяжкой утраты: передчасно невылѣчима хворота забрала Иштвана Удвари, мадярского слависту, велика часть робот котрого была о Русинах, их истории, языку и литературѣ. Дякуючи ему достали другое житя многы историчны документы и памятникы литературы и языка Русинов. Хоть, природно, же его научны статьѣ написаны так, як то пожадуе установена практика публикаций, але многы з них написаны так живо, же читаются, як интересное повѣданя, кедь вылишиме з увагы безконечны одкликаня на жерела. Ту на споминку подаме покуртано фрагменты зо статьѣ «Марияповч, даколишный набоженскый и културный центер Русинов», розумѣе ся без научного аппарата.
Марияповч, даколишна Мекка Русинов
Вѣсть за слезящий святый образ Марии переносит нас до далекого 1675‑го года и вѣстит она за сына тогдышного сельского бирова Ласлова Чигрия. Исе он быв 1675‑года помѣнив ся, же на радость выслобоженя од турецкой поробы даст вымальовати образ Марии. Помѣнок свой и додержав…
Сесь образ святый слезив упервѣ 4‑го новембра 1696‑го года, исе недѣля была. Пак дале из перерывами до 4‑го децембра 17 дни было такых, коли «плакав». Ягерскый римокатолицкый владыка дав провести ослѣд, перебѣгом котрого выслухали 53‑ох людей, межи нима и цѣсарьского генерала Корбелия, майвысшого команданта затисянскых войск. Случай сесь учинив незначное нѣрское селочко жупы Заповч вѣстным и славным не лем по Мадярской краинѣ, но й гет за границями. Знае ся, ож у тых такой часах ай из Клокочова вѣстили за слезящий образ Марии. Ослѣд ся закончив выказаньом факта слезѣня. Тогды пак слезящий святый образ на жаданя цѣсарьской родины, а май цѣсарьовнино, жоны Леополда І., допроводили до Вѣдня, умѣстили го у святостефанской катедралѣ, де и донынѣ ся находит. Повчанска икона Марии вступила и до великой державной политикы. Цѣсарь Леополд І. приписовав повчанской Марии помочь у побѣдѣ над Турками при Зентѣ, котру добыв 1697‑го года. Князь Ференц Раковций ІІ. межи стома пунктами свого вызваня из года 1704 называт и таку шкоду, же повчанскый святый образ Марии однесли до Вѣдня и там го держат. На мѣсто однесеного образа поклали копию, что дав зготовити ягерскый владыка Иштван Телекеший.
Не минат и два десятилѣтия, а в августѣ 1715‑го года теперь уже и новый образ зачинат слезити! На основѣ знова выряденого ослѣда ягерскый епископ Габор Антал Ердевдий еще тот год выголосив Повч за мариянское святое мѣсто, сяк одтогды ся поселище зачало называти Марияповч. Что про Французов Лурд, про Португалцьов Фатима, про Поляков Ченстохова, про Мексичанов Гвадалупе, про Австрияков Марияцел — тым ся учинив про Русинов и Мадяров сѣверо-восточной Мадярщины Марияповч.
Велика сила одпустовых, котры ся горнули ид святому образу, учинила доконечным збудованя намѣсто давной деревляной церковцѣ едного вылаженого, примѣреной величины храма. У тых часах, коли святый образ слезив, [будучий епископ] Бизанций быв парохом у Надькаловѣ и архидиаконом жупы Заповч. Он и его наступникы не знаючи сфарадлованя робили на том, жебы у Марияповчи поставити достойный святого мѣста храм и монастырь. И так зачаток ставляня вяже ся ид имени мукачовского епископа Геннадия Бизанция. Се он 8‑го септембра 1731‑го года серед святочной обстановкы поклав закладовый камѣнь святого храма. По смерти епископа, что настала 1733‑го года, ставляня продовжовали епископы Симеон Ольшавскый и Гаврило Блажовскый, а завершив го Мануел Ольшавскый. Поколь не збудовали храм и монастырь, епископ Мануел Ольшавскый майболше у Повчи здержовав ся, сесе досвѣдчат и его розсягла переписка. Епископ Мануел Ольшавскый свои послѣдны годы ту, у Марияповчи хотѣв перебыти, такой же и ту погребеный, як просив. Од зачатку, что ту ся перенюс быв, и библиотеку свою дав до монастыря, най у послѣдны годы живота мае под руков творы святых отцьов. Важив библиотеку монастырю вѣновати, но пак тестамент перемѣнив, як видѣв, ож у Мукачовѣ годен збудовати епископску резиденцию и семинарию.
У монастыри, что од закладеня помалы вырос на центер русинского и мадярского грекокатолицкого школованя и културы, за два столѣтия поназберала ся середной величины библиотека и архив, котра фунговала до 1950‑го года, коли дѣятельство чина василиянов на территории Мадярщины заказали. Материалы библиотекы и архива формовали ся под вплывом двох културных стремов, восточного и западного. Годом 1780 монастырь мав уже 191 книгу. Марияповчскы василиянскы школы навщивляли у первум рядѣ из Заповча, Сукмара, но ай з Берега, Шариша, Спѣша и Земплина приходила моложава, что ся рвала за науков. До 30‑х годов XX. столѣтия монастырскы гумены догдеедного, а монахы зболша, Русины были, айбо межи сима послѣдныма не хыбили ани Мадяре.
У Повчи через годишны 10-15 одпустов троновала ярминкова атмосфера, каждое майменшое мѣсточко заятое было из шатрами, людми. На улицях ся пекла живанска печеня, образ села дотворьовали продавачѣ дробничковых красоток, забавок, медовников, свѣчок, святых образов, середновѣчна ларма, вищаня, бучаня быдла. Шатры набиты до пукнутя, всягды челядь. На вшитку гортанку гулюкат безногый, вискат слѣпый ковдош, еднорукый верклияш выставив калап. У людском мори плавлют церковны павѣсы, что несут людей ид стѣнам храма. Одпустовым дотоль не годен быти спочивок, доколь не прийдут под святы стѣны. Котры майревнѣйшы, на колѣнках обходят довкола храм, морконячи Отченаш и Богородицю Дѣву. Обход храма, подля бабоны, мае чародѣйну силу. Котры дуже лачнят за дачим, тоты знают ходити ид святому образу Марии и ему ся покланяти. Никаючи на великы глоты, извон храма поставлены олтарѣ, и так несчислимый народ годен быти участный у святой литургии. Рушное подъятя — обход храма, сесе майтяжка завданка порядникам одпуста. Неисперяемов силов валит глота слѣдом за поповством, жебы зайти на главны ворота во двор храма и учути могучо роззвучаны евангелия, приключити ся ид спѣваню мариянскых гимнов, церковных спѣвов. Сякы были одпусты на зачатку столѣтия, такы з части и нынѣ сут. Днесь, правда, вѣрникы тай интересанты приходят желѣзницьов, автобусом, автом. Бо число их усе великое было. Одпусты зато не лем набоженскы подъятя, ходило ся там и про гляданя собѣ пары, новых приятельов, триманя родинскых и общественных взаимин. 15‑го августа, 8‑го а з части и 12‑го септембра на так называных рускых (русинскых) одпустах у Марияповчи, русинской Меццѣ, зберали ся процессии, что поприхожовали из премайрозных русинскых вѣдиков. Межи южныма, бачванскыма Русинами жие обычай ту ся стрѣчати из своима верховинскыма родаками, приятелями. Сесь даколи забытый обычай, на котрый ся май потом вернули, потвержуют и давны писаны документы. Из русинского языкового ареала ай з так далека, ги на 4–5 дни пѣшого хода, прихожовали на повчанскы одпусты, из котрых межи Русинами май любены были августовы и септембровы. Доколь сякы одпустовы походы держали, а то было до закрытя границь 1920‑го года, вадь пѣшым ходом, вадь из возами збывали ся. Попоедны села мали свой обычай. У болшинѣ сел поп не ишов из одпустовыма лем до конця села. Майболшераз у чолѣ процессии ишов честованѣйшый, побожнѣйшый сельскый хлоп, май рѣдко жона, а кресты несли дѣвкы. Дорогов идучи молили ся коло припутных крестов, заходили и до церков. Походуючы путьом спѣвали, а по селах, як стямили ближащу ся процессию, красно привѣтали поход звонами. Поп одпустовым перед рушаньом до Повчи и коли ся вернули, докончив одправу. Переважно забештеловали собѣ на складку и святу службу у Марияповчи. Служили ся одправы и за покой душ уснулых членов родины. На великы одпусты схожовали ся монахы зо вшиткых монастыри Мадярской краины, жебы так мож было лѣпше успокоити духовны пожады множества туды схожых вѣрников, одпустовых. Повчанскый святый образ Богородицѣ, тамошны одпусты трафили и до русинского фолклора. Марияповч, повчанска слезяща икона Пречистой Дѣвы Марии споминают ся у многочисленых побожных народных спѣвах. Такой закономѣрно назву славотного русинского святого мѣста из жупы Заповч стрѣчаеме и у народных присловках. За недойдавого, незаживотного чоловѣка так кажут Русины: «Тот и до Повчи путь не найде.»
Выявиме множество молитов, обернутых ид повчанской Пречистой Матери, молебньов, спѣвов, гимнов и в напечатаных русинскых молитвениках и спѣвниках. Ту не годны сьме их перечислити. Укажеме единствено на составеный Александром Духновичом молитвеник Хлѣб душѣ, что быв барз любеный у народѣ, и од 1847‑го года мав 15 выдань.
Послѣдныма лѣтами ту в одпустах участковало по 150-180 тысяч людей, межи нима по 15-20 тысяч из загранича, у главном, из восточной Словакии. Лем что отворили совѣтско-мадярску границю 1989‑го года, у великом числѣ зачали ся появляти у Марияповчи и подкарпатскы одпустовѣ. 1990‑го года в одпустѣ, держаном на день 15‑го августа, Успения Богородицѣ, участковали подкарпатскы епископы и пряшовскый епископ, котрых ту допровожовали многы тысячы подкарпатскых и восточнословацкых Русинов. При навщивѣ Мадярщины 1991‑го года папа римскый Иоан Павел ІІ. загостьовав 18‑го августа и до Марияповчи, де хожовав и переже, коли еще краковскым деканом быв. Папа целебровав у Марияповчи грекокатолицку святу службу. Литургия ся точила по мадярскы, айбо в ей рамках прозвучали молитвы по старославянскы, румынскы, словацкы и английскы. У службѣ участковали 300 тысяч людей, межи нима 40 тысяч были подкарпатскы вѣрникы, Русины и Мадяре.
История и роль Марияповчи в историчном розвиваню русинской културы у повности еще не роскрыта. Повчанскый монастырь мав великанскых гуменов, як примѣром, именитый историк Иоан Базилович, писатель тай историк Анатолий Кралицкый. Ту дѣятельствовали научникы братя Коцакы, Арсений и Анатолий. Ту перебытый период их живота, тутешное их дѣятельство закрыват фатьол непознатости.