2009 Сѣчовицка шапка

23.03.2014 22:31

Василь Молнар в наш час е доаеном русинской литературы и може нам из власт­ного пережитого ним минулого удѣлити немало интересного и про теперѣшный час.

 

Тот день, 15. марець 1939, знаменовав круту кривулю в истории Под­кар­пат­ской Руси. Щи вчора сьме были гражданами едной державы, а днесь чека­е­ме нову власть. Уйко Адолф, наводячи neue Ordnung in Europa – новый поря­док у Европѣ, не пощадив «непота» Августина в Хустѣ и фукнув з политичной мапы его державу, як фукнув вовк соломляну хыжку поросятка Ниф-Нифа. По­роз­бѣгали ся ей будователѣ и верховоды. Порозтѣкали ся ей «защитникы», кот­ры вмѣсто себе выгнали на Красное поле дѣтваков-семинаристов мѣряти ся силами з регуларныма оддѣлами мадярской армии. Утѣкали без своих сѣчо­ви­ц­кых «кашкетов», обы не прикликати на себе позор людей. Много тых шапок скупило ся тогды в свалявском домѣ «Просвѣты». Не знати, де пак они дѣли ся, но една з них мала жалостный конець.

В тот день вшитка Свалява тай люде з окружных сел выйшли на головну улицю города стрѣчати мадярскых гонвейдов «керейкпарошов», котры мали на­­дыйти из Мукачова. Великый быв у людей интерес увидѣти и затямити исто­рич­ный момент змѣны державной власти! Витрины бовтов были припараджены червено-бѣло-зеленым триколором тай плакатами «Erre vártunk!» (Сего сьме чекали). Были сесе дѣля нас минуты interregnum – межицарствия, и ниякых командовачов и розпорядителей серед нас не было. Айбо многотысячна маса лю­дей додержовала порядок и дисциплину. Розположили ся по линии ход­ни­ков, полуголосом обмѣневали ся думками, раз-дараз позираючи в бок ри­мо­ка­толицкой церкви, одкы зза кривули мали появити ся воякы-бициглисты.

И раз-нараз сеся дисциплинована, розважна публика згабовала ся, розбу­га­рила ся. Зняв ся регот, смѣх. Што то за шум? Што ся стало?

Интермедия завязала ся коло дома «Просвѣты». Ктось выверг из оболока на улицю сѣчовицку шапку. Хлопы з обох боков улици вергли ся на ню, як гав­ра­ны. Топтали, мѣсили, копкали. До егзекуции подключали ся все новы силы. Запал наростав. Шал охопив вшитку многолюдну улицю города. Перекопкана «сквозь строй» новенька униформна шапка перетворила ся на безфоремну повстяну масу.

  Старожителѣ Свалявы добрѣ тямлять тот порахунок. Свѣдком недо­стой­ной забавы быв и автор сих шориков. Записка о том инцидентѣ надовго за­тра­тила ся в нотесѣ. Бо я нигда не мав намѣреня розповѣдати за него публично. Было менѣ якось не по собѣ позирати, як биють лежачого. В глубинѣ души быв протест против бруталного акта помсты з боку моих братов Русинов.

Так бы-м и забыв за тоту историю, кебы не една провокативна публикация в новинцѣ. Еден наш брат Русин, айбо такый, котрый «усвѣдомив» себе и – теперь уже не Русин – розповѣв о репрессованном при совѣтской власти сѣчовикови. Заглавие статьи: «За любов до народу, до Украины – розстрѣл». Про­читав ем материал и спонтанно перенес ем ся на свалявску главну улицю марцового дня 1939. року. Ож сегинь Петро пострадав за любов до свого наро­да?… Та пак чому тот народ так дико пораховав ся з его шапков? Розумѣе ся, у Свалявѣ зобрав ся не вшиток народ Подкарпатской Руси. Но было го доста дѣля того, обы цѣлонародно заявити о неприятю того политичного курса, якым вели наш край хустскы комбинаторы.

Туй штось не штимуе.

Не варта тото одкликовати ся на народ, коли не знаеш, чим тот народ ды­хать.

Жерело: Цукрикы з материнськов начинков. Ужгород, 2009. 69–70.
Назва в оригиналѣ: Екзукуція на улици Свалявы.

Сфалшованый протокол з выберанок у фебруарѣ 1939, на котрых — через террор, одсторонѣня опонен­тох и фалшованя резултатох — в Подкарпатской Руси взяли власть украинскы фашисты, но лем на куртый час.

Разгулов илуструе ситуацию на основѣ архивных и мемоарных доку­мен­тох так.

Уряд Волошина, втративши всякий авторитет, не може дати собі ради з пануючим в краю хаосом".(30) "Свідомі", — так подкарпатские русины называли галицких эмигрантов, разными методами "поучали" краян: "Українська влада дала нам можливість свобідно признатися до націонал-соціалістичного сві­то­гляду, до німецького народу та свого Вождя Адольфа Гітлера".(31) Оче­видцы вспоминають, что "Хайль Гітлер!" тоді можна було часто зустріти поруч із "Сла­ва Україні!", а між ними символічна свастика".(32) Эмигрантов-"учителей" в крае было так много, что они создали в Хусте в декабре 1938 года "Українське Еміграційне бюро"(33)…

22 января 1939 года к 12 часам дня необходимо было подать в избирком все необходимые документы. Для составления кандидатских списков было от­ведено всего лишь два неполных дня. Все это было сделано с одной целью – не дать возможности выставить альтернативный заранее подготовленному списку Украинского Народного Объединения", которое возглавив Федор Ревай. С юри­дической точки зрения, это не вписывалось ни в какие международно-пра­вовые нормы процедуры выборов. И все же, некоторые политические группы русо­фильского направления попытались предоставить свой кандидатский список.

Руководитель "группы подкарпатских русинов", бывший член бене­шев­ской национал-социалистической партии, учитель Михаил Иванович Василенко в своих воспоминаниях писал: "Расписание выборов нас русских застало врас­плох. И в организационном и в финансовом отношениях. Политическая дея­тельность разрешалась только украинцам. Много русских людей находилось в тюрьмах, концентрационном лагере и кто посмел шевельнуться – угрожали ему заточением. Вследствие такого неисповедимого террора не только никакую ор­га­низацию нельзя было создать, но нельзя было даже сговориться".(34)

 

----
30. Юліан Химинець. «Закарпаття – земля Української держави. Ужгород. 1991. 60.
31. «Бюлетень пресової служби Карпатської України». Хуст. 6 лютого 1939.
32. «Республіка» Хуст. 5 травня 1992.
33. Государственный архив Закарпатской области. Ф.4. Оп.3. Ед.хр. 34. л.2.
34. В.Разгулов. Выборы в Сойм Карпатской Украины. «Карпаторусский Вестник». 19 января 1995.

Жерело: Валерий Разгулов. Белая книга. Берегово, 1999. 18–19.