2012 Василю Молнару – 90!

14.03.2013 18:15

Статя написана року 2012 у нагодѣ 90-роча едного з нашых майлѣпшых прозаиков днешного часу. Се не  биографичный список податок, тот мог бы быти доста довгым, позираючи на то, же юбилант залюбив ся до литературы при Чехах, став ся успѣшным писателем при другых Мадярах, пак мусѣв быти тихо при Совѣтах, а теперь на стары колѣна, умудреный опытом перебываня в четырьох державах, красно, мудро и поучно из того опыта задѣлять и нам, своим читателям. Циже туй бесѣда не буде о подробностях из жывотописа, но о дачом намного важнѣйшом, о филозофии жывота, котра робить из чоловѣка писателя такого, котрого ся хоче читати, котрого варта читати.
 
      Василь Молнар, учитель из Голубиного, русин­скый писа­тель, дожыв ся у феб­руарѣ 2012 пожегнаных 90 рокы. Не каждому е од Все­выш­ного даровано такое благо, лем людям мудрым и доб­рым, жебы могли тоту свою мудрость и доброту шыри­ти да­ле, меджи люде. Дожыв ся того крас­но­го вѣку у повности творчой снагы, бо ку свому юбилею представив читателям но­ву книжку  Потятка гнїзда голубиного. Суть то, што и про цѣ­лу творчость автора призначно, курты есеи, ладены да­ко­ли в поетичном, даколи у филозофском тонѣ, о родаках из Го­лу­биного, або вызнамных людях, котрых доля при­вела до того села. Кедьбы сьме хотѣли найти паралелы из ру­син­скы­ма писателями Пряшовщины, та нараз прийде на гадку Ми­­хал Быцко з его Цинтериёв на долонї звідавого хлоп­чи­ка. Кедь на Быцковой литературной творчости е пе­чать его маляр­с­кых за­ми­ловань, та у повѣданях Мол­на­ро­вых часто ся стрѣтиме з рефлексиями музикалныма. И то не слу­чайно, бо не лем литературна робота е потребов его ду­шы, али и залюба до музикы. Вечерами, у змерьку звык собѣ до на­строю музиковати на гус­лях, на гомбичковой гар­мо­ни­цѣ. Се е часть его филозофии жывота, часть его мудрости, котру пак позорливый читатель може зачерити з его тво­рох. Не каждый задумать ся, нашто читаеме книгы, даколи, може, и лем про то, жебы збыти кус свого вольного часу. Но правдивый цѣнитель литературы глядать не лем интересны при­годы, легкое читаня, котрое пак може забыти такой на дру­гый день. Добра литература воспитуе нас, ориентуе нас и робить то помалы, неспозначно. Се е якбы стрѣча из муд­рым чоловѣком, од котрого ся е што научити, и бесѣда, од котрой легше на души. А же тота Мол­нарова филозофия жы­­вота е поправдѣ русинска, та на­би­зовно выкличе ре­зо­нанс у души каждого Русина: «Щастя то такое состояня ду­шѣ, такое росположѣня, коли ты до­вко­ла себе вшытко ви­диш, вшытко любиш, вшыткому радуеш ся. А про то треба бы­ти самому добрым, в сердцю не но­си­ти ниякое зло, од­пущати, незабагливо жыти, ци забавляти ся, ци кормити ся – вшытко у мѣру обы было.» З давной овалной фотографии позерають на нас из далекой минулости такы неподобны на себе Русинка у чорном кестеменѣ и Русин в анцугу и машлику, Мария Улѣганець ай Иван Молнар, мати и отець писателя. Материны очи остры, строгы, котры вшытко видять. Няньовы очи, губы и вшытка тварь вызарюють довкола себе доброту. «Нянько двычи выѣзжав до Америкы, обы дашто за­ро­бити,» – спо­ми­­нать Василь Молнар, – «тяжко, але вы зна­ете, тота об­ста­нов­ка у родинѣ, мирна, мирное такое жытя, и тота борьба за жытя, не видѣло ся, ож тото тяжко – так тре­ба, так треба жы­ти, треба бороти ся, бо жытя, ото борьба. И мы и не ду­мали на тото, ож, йой, як мы жыеме – мы жыеме так, як ин­шы люде, бореме ся.» Из той про­шло­сти затямило ся ав­то­ру дуже много, и теперь у старости мае што припо­мя­ну­ти, за­чав­ши од пастушской ро­ман­тикы дѣточых лѣт, з дараб­чи­ком кендеричаного бо­га­ча, фляшков молока у тайстринѣ, што тогды стачило на цѣ­лый день до вечера – и до самых ак­туалных перипетий ны­нѣш­ной добы. Пережыв перву че­хо­сло­вацку републику, у сельской читални впи­вав, як дуга, вшытку доступну литературу. «Робинзон Крузо – то была книжка, у котру зануряв ся каждый, в том числѣ и я, там быв Чехов, там быв Гоголь, там быв Шевченко, Толстой там быв, и правдаж, я тото вшытко перечитав. Но, а з того читаня перейшло на писаня» – посмѣвкуе ся сам из себе. В литера­туру прийшов при мадяр­ской володѣ, коли ся учив у Мукачовской рус­кой гим­на­зии. Печатав ся у новинках, студентскых ал­ма­на­хах, по­вѣ­даня Герой опубликовала нѣмецка будапештска новинка Volksblatt,  но такой вшытко з той ранной твор­чо­сти знищив сам року 1945 из страху пе­ред пре­слѣдо­ва­ня­ми.

По веце як сорокрочной павзѣ Василь Молнар вернув ся ку лите­ра­турѣ. Его есеи не просто мемуарна лите­ра­ту­ра з околицѣ, бо з них достаеме генерализованый образ Ру­си­­на на великом часовом просторѣ. Но и мемуарна сторона их часто сягать да­леко за границѣ околицѣ, бо ся тыче такых особ, як пер­вый губернатор Подкарпатской Руси Григорий Жаткович, ци потомкох нашого историка Йоанна Ду­лиш­ко­ви­ча, што написав Историческия черты Угро-Русских. За­ста­ви­ла вернути ся ку литературѣ   подобна мотивация до той, што вела Юрия Жат­ко­вича, коли писав Етнографический очерк Угро-Русских (1896): «Видячи, ож цивилизация, котра уже желѣзницёв и телеграфом ходить, необавкы зовсѣм изотре оты черты, кот­ры так рѣзко роздѣляли еден народ од другого, учены люде уже оддавна указали ото желание, обы описати и увѣко­вѣ­чи­ти образ тых черт.» И Василь Молнар, сто рокы по Жат­ко­ви­чови, душов «радуе ся за свой народ, якый так налѣгаво дрябле ся до цивилизации», али и дуже надѣе ся, и хотѣв бы, и воспитуе нас, обы сьме при тому не стратили своѣ лѣпшы черты, не стратили ся и не ростопили ся бес­слѣдно у гло­ба­ли­зуючом ся свѣтѣ.  


Игорь Керча, 2012