Через еден штамплик паленкы. Повѣсть
Повѣсть Сильвая,котру сьме ту выбрали яко презентацию его творчости,указуе, звѣстно, лем едну грань спомянутой. Литературознатель Евгений Недзѣльскый прозу автора роздѣлят на четыре характерны темы: социална сатира, анекдоты, романтичны сужеты, образы каждоденного быта. Формално сю повѣсть односит он ку четвертому типу, но найдеме в ней попри характерном легком, даколи ироничном выкладѣ, котрым ексцелуе автор, и елементы од вшиткых иншых тем его прозы.
Прошлого года в лѣтный пекотный день я бѣжал од бурѣ, застигаючой даколи в нашых горах подорожного гет неожиданно. Приближаючи ся ку недалекому селу, тогды як опережаючый бурю вѣтер высокыма столпами сколотил дорожный порох дгорѣ, и уже зачал крупными капками падати дождь, — замерковал ем собѣ стоячого на колѣнах чоловѣка под придорожным крестом. Видит ся, просто зато он притяг мое вниманя ку собѣ, же я чтоминутно нахылял свого кочиша погоняти чимскорѣ, а чоловѣк под крестом был натолько спокойный, якбы дѣля него бури и не существовало. Я еще раз издалека обзирнул ся, а он еще молил ся под крестом.
Ледвы стигли сьме войти в корчмову машталню, як зняла ся буря, ужасна од частых перуновых ударов, из котрых еден трафил до стоячого недалеко од нас орѣхового дерева и росчахнул оное од верху и до самого споду. Разом з дождем слышало ся лупканя густого и доста крупного града на стрѣсѣ машталнѣ и, падаючи в учинившы ся на дворѣ болото и калужкы, он высоко подскаковал з мѣста на мѣсто. Всякый спасал ся дагде под стрѣху, кто куда стиг, но найболше людей было в корчмѣ. Смотрю, а по дорозѣ спокойным ходом проходит видѣнный мнов под крестом чоловѣк. Наперек лиѣ з градом, он, не заходячи в корчму, прошол мимо та еще з одкрытов головов. Якый чудак, думаю, и невольно зачал ем го очима допровожати. Он одошол далеко и наконець стал под едным, при дорозѣ стоячым, деревом и простоял там цѣлый час, доколь не перестал дождь.
Як нечайно пришла буря, так скоро прояснило ся, и я продолжил свой путь. На извѣстной оддалености вскорѣ я догнал моего чоловѣка и мал способ лѣпше розсмотрѣти лице его; оно было едно из красных, типичных русскых, розумны очи, высокое чоло з одпечатком безсомнѣвных умственных обдареностей, посѣдѣлы богаты волосы, а из всей вонкашности одбитя природной русской добродушности якось то невольно росполагали чоловѣка ку собѣ. Я предложил му сѣсти до коча; он сперву поблагодарил, но потом принял и помѣстил ся пиля кочиша.
— А что — зачал я — вы в часѣ бурѣ стояли под деревом, чей не знаете, же то опасно — од громового удара? Вы могли зайти под стрѣху корчмы.
— Знаю, милостьпане мой. Но скорше подвергну опасности тѣло, нежли душу. Мене еден раз погубила корчма, и я дал обѣтованя нигда не зайти до ней.
— Евреи губят народ, — повѣл ем, желаючи побудити го ку сповѣсти погубившых его причин.
— Ци губят? — воскликнул он. — Правда же. Милостьпане мой, напиток дѣля нас, селян, первый повод ку преступам; яд без противояда. Корчма то храм розврата, жид — его священник, а жертва — то нашы селяне. Помилуйте, Еврей из напитка не лиш прокормлят свою многочисленну фамилию, но людность держит в постоянной зависимости, дае прибѣжище злодѣю и конокраду, ловит своев сѣтев не едной родины благобыт. Се веселое, выгадливое, розбизованое, а часом и дерзкое племя пануе, гораздуе, основовуе свое щастя, вытѣгаючи богатый материал из чужого тупоумства и легковажности, а в замѣну дае в рукы жебрацку палицю цѣлым поселеням.
— Та не мож бы помочи тому, обы прощава выслободила ся спод еврейского порабеня?
— Помочи? Як же помочи? Помогло бы, кой бы им зовсѣм было заказано держати корчмы, а при том не было бы чиновников взятовников. Но паны и сами в кешени жидов, скорше ци позднѣйше так же прийдут на жеброту, як селяне. Правда единствено лиш тогды бы могла воцарити ся, кой бы жидам не дозволено было жити з христианами, но одвести им даколько одокременых сел, обы принучены обдерати еден другого, кромѣ того основати бы чисто жидовскый регимент, обы не избѣгали повинности войсковой.
Оригиналный ход мыслей моего чоловѣка розсмѣшил мене. Он недовольно завертѣл головов и повѣл:
— Милостьпане мой, вам мое розважаня смѣшное, но я на тото пересвѣдченя пришол послѣ горькых скушеностей. Мнѣ в наслѣдство зоставил мой покойный отець добрый иманок, состоящый из цѣлого урбарского телека, шести волов, двох коней. Газдовство ишло прекрасно, бо я годен был держати двох слуг, а зо сыном я был самочетвертый. Як чоловѣка самостойного мене выбрали на сельского бирова; в том чиновствѣ я перебыл болше годов; у панства ем уживал чести, а в селѣ никто не осмѣлял ся и щикнути против моей воли. Бывало, появлю ся у судьи, он такой предложит мнѣ сѣдати, налие штамплик-два паленкы, почестуе цигаром, а его жена еден раз даже погостила мня горнятком кавеля. Правда, мнѣ такое честованя не обходило ся задарь; треба было му, напримѣр, паловых дров, нового плота, вывозити гной на ораницю, орати землю, – слѣдуючого дня все исполнено, хоть бы он палцем не кынул; ци треба дакому жати, мелай копати, кромпли выберати и проч., я, вмѣсто того, обы подправляти громадскый чиненик, посылаю ему цѣлу полсотку людей. А случают ся межи людми якы ни будь правоченя, я так и стремлю воды на панскый млин, циже: передусего едного судяжника вопрошаю: якый подарунок намѣреный ты дати судьеви?
— Я, — говорит тот, — едну фуру сѣна.
Потом вопрошаю другого: буде подарунок? Одвѣчае:
— Помилуйте, я бѣдный, но однесу барана, ци двох когутов, ци курицю, ци кошарик яиць, ци дачто подобное.
Побереме ся всѣ ку судови; судьи такой жмурькают на мня, розумѣеме ся, подарункы уже одданы, де мае быти, на кухни, а их благородства росказуют поставити ся другый раз; и такым способом правосудство одтягуе ся до безконечности, а судяжникы межи тым грызут ся, затягуют межи собов ворожню все глубже и глубже, и тѣгают тайком подарункы судьям, покаль не зостане ся на них лиш една сорочка; и коли оба вычерпали ся дочиста, тогды вконцѣ зо стороны судьев предкладат ся им мир. В часѣ рекрутации зачинат ся найряснѣйша жатва. Зоз их благородствами сполу дѣлаеме планы дотычно отцев, што мают сынов, подлѣгаючых войсковой повинности; кедь их благородства достаточно удоволены од стороны отцев, то мнѣ предстоит в часѣ ставеня ся вмѣсто их сынов перед военно-бранкову комиссию завести даякых калѣк, недоростлых або маючых тѣлесны вады. Все то прекрасно удае ся, особенно кедь треба затаити жидовскых сынов: од них то их благородствам и награда сыпле ся болша. Послѣ бранкы их благородства прихылно потреплют мня по плечу и превозношают, что то Николай Звонарчин рядный чоловѣк, бравый биров! Я такой ослѣ-пеный од гордости наслѣдком такого одзначеня; зайду дома до корчмы Мошковой, сына котрого я ловко затаил, а он ко мнѣ любезный, ледва находит мнѣ мѣсто, и просит ся:
— Пане бирове Николай Звонарчин, что желаете пити: ци вина ли, або паленкы? Пийте хоть цѣлый тыждень…
Я гордо облаплю зором смирно стоячых в пиятовой хыжи сельскых бывателей и одвѣчаю:
— Вино Бог дал, а паленку чорт выдумал, но нечайно якыйсь то угодник поблагословил, обы люде пили. Та, Мошку, дай-ле паленкы!
Духом Мошко так и бѣгне зо склянками паленкы. У нас, сельскых жители нѣт болшого оскорбеня, як то, коли пиючый поздравкат штампликом другого, а по тому не предложит му выпити. Но я презирам всѣх, во мнѣ якбы нечистый поселил ся.
Наллял собѣ штамплик и презрително здравкам сосѣда:
— Павел Лѣсник, дай Боже вам здравля!
— Здоровы пийте, — одвѣчат Павел скромно. А я по тому, якбы нич не было, лѣниво запалям собѣ пипку, а другы усмѣвают ся — смѣют ся на Павла Лѣсника. Таков оскорбителнов насмѣшков роздражаю я болше раз Павла, мои ласколовы смѣют ся, а высмѣваный терпезливо зносит. Но конечнѣ и он попросил собѣ од жида склянку паленкы и обернул ся ку мнѣ:
— Пане бирове Николай Звонарчин, дай Боже вам здравля!
— Здоровы пийте, — одвѣчаю я и чекам, же и мнѣ предложит, а он ани мук!
Я ужасно розъярил ся, розбил всѣ склянкы на паздѣря и иду домов. Выходячи я слышал, же за моима кроками выбух шаленый смѣх.
— Но жди, — думаю, отходячи улицев, — я тя научу…
Гнѣв во мнѣ так и кыпит. Вмѣсто того, обы идти домов, я сѣл на камѣню неподалеку од корчмы, и причекую выхода Павла из корчмы. Неодолга он в допроводѣ своих сторонников и выходит. Я ку ним навстрѣч.
Приближу ся ку ним я гварю:
— Слыши ты, Павел Лѣсник, одступи ся нараз, бо я хочу ту проходити…
Он одступил ся на бок. Я гварю му знова:
— Ступай дале, менѣ туды треба идти…
Он знова одступил ся.
— Кедь собѣ желаете, Николай Звонарчин, — каже он, видячи мою лѣпливость, — я одыйду далеко, обы вы могли перейти.
Окружаючы на голос ся розсмѣяли. А я и не владал збировати свой гнѣв.
— Идь, злодѣю, до чорта! — крикнул я без себе. Ударил ем го пястев по головѣ, он звалил ся на камѣня и розбил собѣ голову.
Завязало ся правоченя. Под час слуханя нашого дѣла жмурькаме собѣ з их благородиями, но на мое нещастя у них был якыйсь то высшый чиновник, нияк не хотѣли мня поняти и против мене вырекли засуд.
Вѣсть о збытю опередила мене в селѣ. Иду я домов, а як бы невинно не смотрѣли на мня всѣ стрѣчны, а менѣ ся видѣло, же всѣ смѣют ся з мене. Чуствую, же властна гордость зачала мня преслѣдовати, а гнѣв нияк не можу приспати. Желаня помсты затемнило мой розсудок.
На сполненя помсты такой слѣдуючого дня представил ся мнѣ случай. Я сижу на лавочцѣ под орѣхом, а зор мой злобно обертат ся ку сосѣду; я желал бы и его, и вшиток дом его пролыгнути. Он, якбы менѣ наперекор, так же сидит на своем дворѣ и теше колесны спицѣ. Волы пасе его дѣвчатиско Анночка в садѣ и не припущат близь ку поламаному плоту, роздѣляючому нашы сады. А ту волы росшевелили ся, скочили через порушеный плот в мой мелай. Дѣвчатиско побѣгло завертати, но не могло их скоро выгнати. Я хопил пушку и застрѣлил вола.
Новое правоченя. Наяли мы собѣ адвокатов; я ку их благородиям з богатыма подарунками, они мня ободряют, а при том выреченя засуда одтягуют зо дня на день, з года на год. Под двомя годами очутил ся я в таком положеню, же уж нѣт что дарити. Шѣсть волов пошло на вѣтер, судовых накладов выросло море, газдовство запущено, ледва достане нам каждоденого выживеня, а межи тым колько раз не оберну ся ку адвокату, все треба грошѣ на штемплѣ. Штемплѣ а штемплѣ, а ту, окрем двох кони, и хлѣба нѣт.
Жена, видячи настаючое нещастя нашой фамилии, яла мня зо слызами умоляти; раз прикликал мня ку собѣ и священник и, през образы христианскых добродѣтелей, желал мня склонити ку примиреню. Бесѣда священника рушила мня до душѣ, я з тым намѣренем вышол из его дома, же такой иду ку Павлу, и помириме ся.
Ну, и додержал свое намѣреня.
Ледва я выступил на улицю, вижу издалека Павла. Вся кровь во мнѣ закыпѣла, змѣй гордости в сердцю моментално ожил. Поднял голову сопутник гордости — лживый стыд: як будут люде смѣяти ся!
Нѣт! Пошол в корчму. Мошко уже давно не такый привѣтный, як даколи. Попросил ем паленкы и запивам горе.
— А як вашое судяженя? — вопрошае Мошко.
— Священник совѣтуе мнѣ помирити ся, жена плаче, вконцѣ и сам не знаю…
— А что повѣдят люде на такый ваш поступок?
— А ты, Мошку, что совѣтовал бы мнѣ?
— Но, что? — одвѣчае задумчиво Мошко, — не слушайте ни попа, ни жены. Вы не знаете, что поровнано з женов чорт — лем пес… вы должны непремѣнно выиграти…
Тогды посадил ся ку мнѣ и вопрошал ся:
— Менѣ видит ся, же Павел Лѣсник хотѣл было женити ся на вашой женѣ?
— Айно, хотѣл.
— А… а… — крутит Мошко головов.
— Та что же?
— Но, нич то. Я повѣм вам едну казку. Е така птиця куковка, тота птиця нигда не высижуе свои пѣтята, но кричит лем: куку, куку, а сама вкладуе свои яйця в гнѣздо другых, обычайно глупшых и меншых птиць. Як вылягне ся юна куковка из яйця, та необычайно скоро подрастат, бо одбиват поживу од своих мнимых братов и сестер; наконець натолько подросте, же не вмѣщаючи ся в гнѣздо, всѣх вышмарит вон. А глупа мати з выпуленыма очима радуе ся, як подростат ей дѣтвак и так чудно наполнят воздух своим: куку, куку…
Что гвариш? Думаш, же ми жена невѣрна?… Еще лем ревнивости не достават. Мене просто в сердце закололо.
— Я не гварю, что вам на думку пришло?
Не гвариш, — думам собѣ, — аж бы нич не было в дѣлѣ, та ты бы не натякал. Одты и женины слызы…
Пил я до ночи. Як во змерку приближал ем ся домов, чтоська трѣскло на сосѣдовом плотѣ, — вижу Павла в его садѣ. Хоть я не видѣл, но мнѣ тогды повидѣло ся, же Павел перескочил через плот, — не иншое: волочит ся за моев женов.
Хоть душу пусти на покаяня! Бий я жену, ламай окна, розбивай горщкы, судину, наконець порубал ем на кусы и возы, зосталы без тягла.
Даколько дней изгодя пришол и засуд. Я присуженый до выплаты застрѣленого вола и вытрат судовых.
Продал я конѣ и что еще зоставало, та одвязал ем ся од судяженя. На додаток их благородия, из причины мого злого справованя, поклали другого на бирова, а мене назвали ничомником. Так мнѣ в участь зостали бѣдность и потупа.
Настала ярь, ни волов, ни хлѣба на сѣйбу, нич. Едного вечера я сижу коло постели захворѣвшой жены, и сын утѣшат мня, же еще Бог поможе нам перебороти бѣду. А я истратил всю бодрость духа, споминам свою даколишну могучость и теперь бою ся даже заклопканя на дверѣ, а желаня еще лѣпше загорѣло ся, як даколи. Я боял ся бы теперь зачати правоченя и з найпослѣдным бѣдняком в селѣ.
А все такы мнѣ нужно шкоду принести Павлу Лѣснику якым бы то ни было способом. Изо льва я стал ся плазаючов ся змѣев. Думал я, долго думал и рѣшил ем ся донести военскому началству на Павла — же он з дозволу их благородий чиновников затаил своего сына од рекрутской повинности. Я покладал, же дѣло обойде ся в тайнѣ: помщу ся и их благородиям и сына Павлового возьмут в рекруты.
Пришло дѣло к выслуху под присягов. Господи, я должен был родити ся под несчастнов звѣздов; вмѣсто того, чтобы завлечи в бѣду панство и Павла Лѣсника, вся вина звалила ся на мене самого. Выяснило ся, же из причины моей безсовѣстности затаено много личностей, подлѣгавшых войсковой повинности, межи нима мой властный сын и сын Мошка. Их благородия очистили ся, як звѣзда, а все валит ся лем на мене — и поправа громадскых путей, и безсовѣстность правосудства, и вшитко.
Выслѣдком было то, же моего сына въедно зо сыном Мошка вписали в рекруты, а мене засудили на запертя в тюрму.
Никто не выразит мои страданя. Оморок гордости и желаня помсты принесли менѣ немало мукы и до запертя в тюрму и в самой тюрмѣ, но чаша страданя была еще неполна. Видимо, я своима грѣхами безконечно оскорбил Божое праволюбие. Слезы, котры я завинил, упали на мою голову!
Вертам ся из тюрмы в чорном брудном платю, а инсекты так мучат… Приближаючи ся к нашому селу, сѣл ем при едном поточку, менѣ стыдно зайти в село в таком видѣ. Так зроблю, — думам собѣ — же зайду глубже в лѣсик, розберу ся и вымыю платя. Пак розвѣшаю по корчах, а сам скрыю ся докы не высохне.
Так и зробил. Но ледвы я стиг розвѣшати платя, слышу я — поблизку ходит скот, и нараз озвал ся и голос знакомых менѣ сельскых пастухов. Встал я на ногы, а они, якбы их злый дух погонял, все идут за мнов, я бѣжу все дале. Мало изгодя, на мою радость, пастухы оддалили ся, но як я вернул ся на пережое мѣсто, смотрю, — а платя нѣт.
Что теперь? Я стыжу ся и самой мысли: як менѣ вертати ся в село? До настаня темноты ночи не мож, а до ночи еще далеко. Межи тым могут мене застати голого. Вижу — передо мнов стоит обугленый пень; я думаю, для безпечности замащу ся углем, и в том случаю, аж бы ктось нечайно нашол мня, — замащеного не спознат. Замастил ем ся угляным порохом, сижу и оплакую свою судьбу, доведшу мене до того, же я стал ся звѣрем, пуще звѣря, и в таком положеню заспал ем.
Мал ем был быти безмѣрно намученый душов, бо я проспал до темной ночи. Менѣ снило ся, з яков теплов радостев принимат жена вернувшого ся домов, скоро я встал, протер од сонливости очи та иду домов; идучи за нич иншое не думаю, лем за женину доброту, за чекаючое на мене теплое приятя, за жену, единственну мою утѣху послѣ толькых трапаций. Сесѣ мыслѣ удвояют мои крокы. Вшелияк, мае быти уже поздно, нигде не свѣтят, а из окон моего дома издалека мереконит млое свѣтло, то значит, од моей застараной жены бѣжит сон, она тоскуе за мнов. Мене не рушат ани вид спустѣлого двора. Отворяю дверѣ, и что предстане моим очом?
Хыжа полна людми, а жена лежит мертва. При сем видѣ я застолпѣл, стою як перуном пораженый, в очах жмурькы вижу.
— Ни, диявол… — крикнул ктось при моем входѣ, и очи всѣх устремили ся на мене з выразом перестрашеня. Все то я слышу и вижу, як крозь сон.
— Ах, жено моя! Моя единственна утѣхо! — зарыдал я, склоненый на холодное тѣло покойницѣ; рыдаю и рву на собѣ волосы.
— Смотте, сесе Николай Звонарчин, он одурѣл, он зовсѣм голый — розважают о мнѣ присутны. Я лем на их замѣткы отямил ся, вспомянул, же ем голый и зверх того замащеный. Около сердця такый горькый розлил ся жолч, чуствую, же ем стратил не лем чуство самочестованя, но и стыд. Ту минуту поправдѣ недалеко стояло од того, обы я сплыл из розуму. Най буде по вашому, як одурѣл, та одурѣл! — думам я в собѣ и не мам дякы опровергати их заблуженя, бо, зваживши нынѣшны мои обстояня, про мене самого найудобнѣйше числити ся здурѣлым.
— Слыш, драгоцѣнна моя жено, моя утѣхо, я одурѣл, правда же, одурѣл, — шепчу я женѣ, цѣлуючи ей холодное чоло; вслѣд поднял я голову и зачал на цѣлу гортанку спѣвати якусь то одчайно веселу спѣванку тай безумно подскаковати.
— Не маш ты Бога, Николай Звонарчин, — стали мене старшы на статочность призывати — жена на смертном одрѣ, а ты безумно спѣваш!
— Вѣдь вы знаете, же мене давно охабил Бог, — одвѣчаю я, и еще май на голос заспѣвал.
Еден из сосѣдов, сам стыдячи ся моей сромоты, принес мнѣ якысь то вышмарены лахы, и сполом принутили мня одѣти ся. Ку чести най буде сказано тым, котры в послѣдну минуту окружили жену, же скорше як заперла она очи, вшитко розграбили, что могли еще найти в опустѣлом домѣ. Зостал самый лем стол, на котром лежала покойниця.
Я опер ся локтями при головѣ деревища и розмышляю о своем положеню. В ярком свѣтлѣ стали проходити перед очима времена прошлой жизни, довольство, богатство, всеобщое честованя, могучость; кто бы предпокладал даколи будучу кару, же похороны моей жены будут з таков бѣднов обстановков, як послѣдного сироты. Завтра буде вынос тѣла, а тут нѣт на что наяти погребников, гробарей, нѣт чѣм выплатити священника, дяка, звонаря, нѣт нич на комашню, поминалну гостину, парастас, и проч., и проч. Нѣт нич, что мож бы продати, зостал самый лем стол, на котром покойниця лежит. Стол з краснов рѣзбов, он служил смертным одром еще и моему прадѣду, в иншых обстоянях не уступил бы ем го никому ни за яку цѣну, а теперь? Ей, продам и стол…
— Но, люди, — повѣдам, — купте одо мня тот стол…
В моментѣ зголосило ся болше купователей, межи нима и Павел Лѣсник, — и подъяли авкцію. Подбили на шѣсть гулденов, и покупка зостала ся за Павлом. Як передавал мнѣ грошѣ, я не смѣл посмотрѣти ему просто в очи; кой бы не брали мене всѣ розумово помѣшанным, непремѣнно стямили бы мое замѣшаня.
Теперь уже я мог быти спокойный дотычно похорон; слѣдуючого дня я росплатил ся зо всѣма, погостил паленков оддавшых послѣдну честь женѣ, а послѣ всего з послѣдным гулденом выбрал ся до Мошка. Властно, я мог бы напити ся и дома, но мнѣ нигде не было так на дяку пити, як у Мошка.
— А что старый грѣх? Тебе еще не понесла буря? — привѣтствовал мня жид и, приносячи паленку, односил ся ко мнѣ холодно, аж и презрително.
Я нич не одвѣчам ему, пию, як дуга, пию тай думам. Розважам, ци е можность менѣ дачто зачати? Обы зачати хотьякое газдовство, мнѣ предстояло бы позычити грошѣ од Мошка, под куртым часом проценты выростут натолько, же я принученый буду одступити ему часть отцевской землѣ, при чом долг еще не буде вполнѣ очищеный, затягне против мене судяженя, та пропаде и вшитко зосталое. Чуствую, же я неминучо принученый буду погыбнути в пасти жида, як погыбают безчисленны.
Изо всякого нещастя конечнѣ самый жид выбере профит. Он несперяемов силов притѣгат собѣ од легкомысленых, глупых и бѣдуючых всякый грайцарь. Правда же, такы и заслужат, обы их пролыгло жидовское гамѣшство, жидовскы проценты, як заслужил и я. Проценты полыгают и людей и землю.
Я стратил вѣру в будучность, про мене нѣт спасения. Поздно уже в ночи, я все еще пил и пияцкым ревом нарушал тишину; Мошкови ци ли надокучил мой недойдавый голос, ци ли еще вѣроятнѣйше — в его очах мое сонце стояло перед западом, грозил мнѣ, же вышмарит мня вон, як осмѣлю ся отворити рот. Даже имил мня за ушиник.
— Помилуй, погоди ми немножко, — умолям го, — можеш менѣ только зробити ради воспоминаня моих лѣпшых дни и нашой даколишной приязни.
— Плати, та иди до… Честны люде уже всѣ сплят…
Лапсердак, бывало умолял мня, обы я людям дозволял гуляти поза полуночь. Вывергнул я всѣ зосталы грошѣ на стол, выплативши недопиту склянку паленкы, еще зостало даколько грайцари, а вшелияк, я пияный, як комар.
— Погоди же докы не допию, вѣдь я заплатил. Оле, дай мнѣ еще пять цигар и паклик сѣрчаных швабликов, хочу роспамятати ся на то время, коли я был паном.
Запалил ем цигару, гордо пущам дым. Межи тым в моем воспоминаню всѣ дияволы знова росшевелили ся. Всему моему бѣдованю причинов е самый Павел Лѣсник. Чорт мня живым возьми, иду та запалю му хыжу.
— Будь здоров, Мошку, иду спати…
Иду, затачам ся, голова болит. Ни, тут и хыжа. Вынял ем из паклика швабликы и запалил соломляну стрѣху хыжѣ.
В момент имила ся, а я стал бѣзти. Бѣжу, наколько духа стачит.
На едном одстояню обзирнул ем ся.
Я стал на холмику. Смотрю, горящый дом окруженый народом. Господи мой! Я вмѣсто дома Павла Лѣсника запалил свой дом…
Постоял ем, дочекал, покы хыжа не догорит до стаменту; плюнул, махнул руков и пошол и сам не знам де. Ишол ем далеко, де мня люде не познавали, и зачал милостыню выпрошати, жебрати, пиячити, вайнаговати, носячи зо собов ужасного неприятеля: грызоты совѣсти. Ходил ем та ходил без роскаяня, я был нравно зовсѣм погубеный.
Минуло девять годов.
Девятого года перед днем Успения Пресвятыя Дѣвы, находячи ся в Саболчской жупѣ, я зобрал ся в Мария-Повчскый монастырь, куда, находяща ся там чудотворна икона Богоматери, притѣгат множество народа на праздникы. Что ся тыче, вшелияк, мого паломництва до Мария-Повчи, я несеный был там далеко не чуством благоговѣня, но тым чеканем, же при великой навалѣ народа прекрасно удают ся дробны крадежи. В переддень праздника зачали стѣкати ся изо всѣх сторон процессии, едны спѣвают, иншы воколо церкви ходят на колѣнах, мои очи стремили ся лем за добычов. Но мнѣ якось не щастило, долго мотал ем ся опусто указуючи вид усиловного богомолника, а вшакже украл бых и з Богородицѣ ризы. Нараз пиля церкви зашевелил ся народ, я также друлям ся там, круг мене наголос шепчут:
— Отець Матфей ... отець Матфей ...
Под голым небом вышол сѣдый монах на катедру и зачал проповѣдь о покаяню, состояня грѣшника поровнуючи з блудным сыном. Сперву, видячи, же я стѣсненым народом принученый буду стояти на едном мѣстѣ и выслуховати нудну проповѣдь, барз ем шкодовал, же ем з властной волѣ трафил во плѣн.
Отец Матфей говорил долго, раз чуствую: по моих лицях збѣгли слызы; я утерам, а слызы текут еще болшым потоком. Як проповѣдник пришол на слова «Отче! согрѣшил ем перед небом и тобов…», упал я безчуственно, болше не споминам.
Я прочнул ся под стѣнов церкви, окруженый любопытным народом. Окружавшы мене звѣдают: что зо мнов? А я рыдаю, рыдаю без конця. Вшитку ночь ходил ем на колѣнах довкола церкви.
Рано, ледва кончила ся всенощна богослужба, я выгледал отца Матфея и высповѣдал ся о грѣхах цѣлой моей жизни. Господи! Як легко стало мнѣ на души! Под обѣднев приобщил ем ся тѣла и крови Христовой, и як ем ся приблизил цѣловати чудотворну икону Богоматери, в моем сердцѣ воцарила ся така доятость, такое солодкое чуство, же не мож то выразити.
Нараз рѣшил ся я вертати ся домов. Нигда не шол я так легко, як тогды.
Вертам ся я домов, а на мѣстѣ моей згорѣвшой хыжѣ стоит красный, черепом крытый дом. Як мене на дворѣ псы стрѣтили гавканем, выйде мой похлоповатѣлый сын, минуту стане в нехапаню, пак верже ся ку мнѣ на шию и згойкат:
— Анночко, ту наш отець!…
Анночка выбѣгае з роспростертыма руками, а хлопчик вцѣпил ся ей за платя и, як она мене цѣлуе, з любопытством позират на мня споза материного платя.
Дознавам ся, же под часом моего одсутства сиротское правосудство принудило Павла Лѣсника из причины змежности земель, взяти мой телек в наем. Из его каждогодных поплатков наросла порядочна сумма, так же по выходѣ сына из войска, сын мог собѣ поставити новый дом и завести ся газдовством. Потом и женил ся на его дочери Анночцѣ.
Розумѣе ся, я помирил ся з Павлом, я был далеко не тым чоловѣком, что переже. Думам, нигда не было такого чистого приятельства, як мы мали межи собов.
Из роженем каждого грѣха породит ся разом и его кара, и хоть кара за грѣхом иде даколи барз помалыма кроками, еднако ж нигда не запоздит. Не вѣруйте, обы зачаткы покараня грѣхов не зачинали ся уже и на сем свѣтѣ. Напротив — и добродѣтели мают свою награду.
З моев поправов я стал чуствовати себе зо дня на день щастливѣйше. Первов моев наградов было горячое желаня всѣх моих сегоселных зробити довольныма, щастливыма. Правда, то не шло легко. Темнота, розврат, а особенно пиянство пустили глубокое корѣня, розросли ся. Теперь я щиро жаловал за то, же в бытность мою сельскым бировом до колького добра мог я причинити ся, а нагоду ем занехал.
Особенно пиянство было всеобщов погубов. Мужѣ пили з навыкнутя, а межи женами оддавна, без знамости мужей, образовало ся тайное общество, члены котрого на очередь пропивали зерновый хлѣб — купленый даколи на зычаны грошѣ, и накликали на свои фамилии бѣдство, голод, а на мужей невыплатимы долгы. Мошко тым самым дорого продавал тот хлѣб, котрый ему од них достал ся за смѣшну цѣну, и богатѣл. Мене в самое сердце закололо, колько раз пияны жены, затачаючи ся улицев, на полну гортанку спѣвали:
И я непий, и ты непий,
Та кто буде пити?
Та кто буде на жидовскы
сироты робити?
Одты требало зачинати. Павел Лѣсник был сельскым бировом, а мой сын божеником. Мы, сидячи вечерами, много раз толковали, як бы выкорѣнити тото зло, и коли, при случаю, священник нам ростолковал, же суть села, в котрых существуют общества тверезности, наши фамилии первы записали ся в члены общества. Нашому примѣру послѣдовали другы, конечнѣ набрали статочности и непоправны пиякы. Но в такой мѣрѣ и комора Мошкова порожнѣла.
Видячи хосенность первого нашого поступка, мы уже сполом пустили ся ку складаню основного капитала дѣля кассы самопомочи; въедно такым же образом основали зерновый магазин на случай неурожайных годов. Правда, зачаток был барз скромный, но з наростаючым благобытом, з года на год, он наберал болшы розмѣры.
З помочов Божов мы под двома годами поставили камяну школу. У нас образцевыми школами поважают ся Ракошинска и Велико-Копанска, но менѣ мнит ся, же и наша не поступат ся им. Теперь любо слышати нашых хлопчиков, як прекрасно одвѣчают, а на недѣли так спѣвают, не иншое як на небесах. Даже в нашом селѣ и доростлы одличают ся од другых в том, же в часѣ ранной и вечерной богослужбы всѣ согласно спѣвают, бо всѣ застачены зборником, выданным Впр. О. Андрѣем Поповичом. На додаток мы, вмѣсто опустой и погубной страты часу в корчмѣ — основали читалню: выписуеме собѣ хосенны книгы и газеты. Нынѣшного года у нас е «Карпат», «Слово», «Учитель», «Ласточка», «Русскый Сион», сочинение О. Наумовича и проч. Грамотны читают и поучают неграмотных.
Николай Звонарчик з тым заключил свое повѣданя: Бог поможе еще и болше зробити на общое благо.
Межи тым вошли мы в порядочное село. Все указовало, же его жителѣ небѣдны люде. Близ церкви и фары на фронтонѣ великой камяной будовы грубыма буквами красовало ся: «Сельска школа». Перед корчмов стоял доста оборванный жид.
— Се нашое село, милостьпане мой, — повѣл мнѣ Николай.
— Прекрасно, — одвѣчам я, — вы перемогли бѣду из властного побуженя, но колько сел бѣдуе еще…
— Люде ослободили бы ся сами, — толковал мой сопутник. — Кобы была проведена сюды желѣзна дорога и основано даколько фабрик. А то довершило бы, кобы селянскы дѣти в громадном числѣ могли занимати ся по городам крамсков торговлев.
— Та жидов куда бы подѣли вы?
— Я уже казал вам, милостьпане мой… Но оле, я уже и дома, — повѣл он, приближаючи ся ку едному красному домику.
При прощаню зо мнов наперед вышла красна молодиця з годятком на руках, усмѣхаючи ся на него и утираючи припасков пот з росчервенѣлого своего лиця. Я крѣпко потиск руку Николаю и на всем пути думал о его пригодах.
Наперек его даколишной зопсутости, я симпатию чул ку нему.
Жерело: Мѣсяцословъ на 1875 год ь, изд. О-ва св. Василія Великаго въ Унгварѣ, 1874.
https://rusin8.webnode.ru/news/silvaj-ivan%3a-sobran%d1%96e-sochinen%d1%96j-/