Купованя мелаю в 1919-ом годѣ
Антимонархична револуция в Мадярщинѣ принесла Русинам Народный Закон ч. Х. из дня 21. децембра 1918, котрым ся установила автономия русинського края, Руской Крайны. Але тота автономия пробыла лем до 21. марца 1919, бо уже 22–23. марца туй побѣдила пролетарска револуция, на что уже в конци апрѣля край зачало занимати з двох боков чешское и румынское войско. О порядках або радше безпорядках того бурного часу повѣдають вспоминкы Ивана Мурания.
(Из вспоминок)
Зачатком новембра 1918-го года дойшли вѣсти о концю войны и до Марамороша. Скоро зачали вертати ся дому и воякы из всѣх фронтов свѣта. Як зобрало ся их достаточное число, сей час зачали ся тайны порады о том, як збавити ся панов, Жидов, а головно: якым способом мож бы отобрати землю от тых, у котрых ей много и подѣлити ся нев. Зачим една часть вернувших ся вояков принесла з собов и свои пушкы з мунициев, положеня стало опасным, в якыхсь селах зачали проганяти нелюбимых духовников, нотарев, рабовати Жидов и убивати их. Мѣстна жандармерия бояла ся енергично выступити против анархии, една часть жандармов, и то найбольше енергичны из них, утѣкла, а котры остали ся, не смѣли ани указати ся. Жиды и заможны газды на се вытворили якусь милицию и особенно в ночи з пушками и револверами в руках сокотили себе и свой маеток. Револуцийна анархия не тримала довго. Причина была недостаток хлѣба. Мелай находив ся в руках Жидов и заможнѣйших газдов, слѣдовательно бѣднѣйшы н найбольше револуцийны елементы примушены были помирити ся з ними, и сяк в короткый час цѣлое револуцийное движеня перейшло в рукы заможнѣйших елементов и Жидов.
Сяк у селѣ Б. в середнем Марамороши уже зачатком весны 1919. года появили ся молоды жидовскы большевицкы агитаторы, котры зачали организовати Русинов в большевицкы клѣткы. Агитация была зовсѣм умѣрена, была обернена выключно в напрям забраня и подѣленя великопанского и ерарного маетку, о дѣленю земель заможнѣйших газдов або Жидов зовсѣм не говорило ся. Отношеня уже под правительством Каролия* стали больше-менше нормальными, и даже большевицка револуция, под панованем котрой середный Мараморош находив ся всего еден мѣсяць, особенну заколоту не причинила знов изза той причины, же хлѣба уже и у заможнѣйшых газдов тай Жидов не было. Народ инстинктивно чувствовав, же анархия може довести до голодной смерти и зато желав возстановленя порядку, обы мог закупити и довезти собѣ хлѣба. Изза сей причины мараморощане вообще не были против оккупации Марамороша Румынами, наоборот — велика часть населеня Марамороша радовала ся, бо надѣяла ся на то, же в Румынии може дешево и легко закупити хлѣба. Жиды — розумѣе ся — были констернованы,* бо Румыны от зачатку поступали з ними дуже круто и обдирали их всякыми можливыми способами, чим сдѣлали для них торговлю майже неможнов. Концем апрѣля 1919-го года недостаток мелаю став дуже чувствительным. Мелай дуже подорожав, бо Жиды не смѣли изза здерок румынского войска достарчати его, але и Русины дуже тяжко могли довезти або донести (дуже много людей пѣшком ходило на низину и на своих плечах тягло 1–2 вѣка* мелаю на 100–200 километрову отдаленость), бо часто ставало ся, же на дорозѣ были обдераны румынскыми военными постами, або просто вырабованы.
Сяк стояло дѣло, коли в Б. 3–4 добры газды, видячи, же народ находить ся у великой бѣдѣ и в надѣи на добрый заробок, рѣшили, будь что будь, довезти из низины хоть еден вагон мелаю. Приготовили ся на дорогу, склали грошѣ и пустили ся в далекый путь. В Хустѣ посѣдали на огняник (поѣзд) и поѣхали в напрямѣ Сукмара* и Великого Варадина.* На окнах вагонов не было ни едного цѣлого скла, все было запаскужено, вагоны повны блощицямн и вошми. Поѣзд не ѣздив, а лиш лѣз, часто ставав, бо не было ни угля, ни дров. За Галмином* на каждой третей стации влѣз у вагон якыйсь кондуктор ци контролер, котрый на первый погляд установив, же билеты недобры, треба доплатити 10-20 корон, иначе повымѣтуе их из поѣзда. Что было робиги? Токмили ся и платили. Сяк доѣхали до едного села на дорозѣ межи Сукмаром и Великым Варадином. Найшли едно великое газдовство, в котром закупили еден вагон мелаю з довозом до стации, але без мѣхов, бо мѣхов в том часѣ уже не было.
Теперь зачала ся правдива калвария для них. На стации о вагонѣ, а особенно о крытом вагонѣ, так як мелай мав без мѣхов сыпати ся у вагон, никто ани чути не хотѣв. «Не е — тай готово». Смутно ходили около стации, докы якыйсь желѣзничный служачый не надоумив их выразным жестом. «Треба платити!» Подплатили настоятеля стации, нашов ся вагон, привезли мелай, насыпали, и самѣ посѣдали у вагон, обы сокотити мелай. Чекають еден день. Нигде нич. Чекають другый день. Нигде нич. Сидять на едном мѣстѣ. Идуть интересовати ся, чому их не прицѣпляють до котрогось поѣзда. Якыйсь валюх пояснив им, же ось у вагона не е в порядку. Первѣй треба ось намастити. Намастили долонь валюха — все в порядку. Знова сидять еден день. Нигде нич. Правѣ приѣзжае поѣзд на стацию, просять, обы их вагон прицѣпили. «Як же, сей час!» Але машинист изъявляе, же вагон прицѣпити не мож , бо машина не мае доста силы. 200 корон машинистови — у машины прибыло силы. Прицѣпили — ѣдуть. Слава Богу — радують ся. На третей стации прителембае до их вагона якыйсь валюх с клепачом. Ковтае в колеса, потом дае росказ: «Вагон отцѣпити, бо колеса не в порядку!» Нашѣ Русины уже змудрѣли и 200 коронами привели в порядок и колеса. Ѣдуть. На слѣдуючой третей стации то самое. На слѣдуючой знов машинѣ треба было додати силы 100 коронами. Сяк ишло то аж до Хуста. Довоз мелаю стояв им больше, як колько заплатили за мелай. Всеж не утратили, даже красно заробили. Але не на мелаю. Заробили на том, же попри мелаю закупили дас 200 килограмы мадярского догану, укрыли под мелаем и дома з великым зыском, яко быв великый недостаток догану, роспродали. Помогли и людям, и самым собѣ, але другый раз мелаю куповати не ишли. Доста было раз. Слава Богу, же цѣлыма вернули ся.
-----------------------------------
Великый Варадин – Oradea
вѣко – стара мадярска мѣра, 25-30 кила
Галмин – Halmeu, перва стация за румынсков границев од Королева
Кароли Мигай – президент Народной републикы з новембра 1918 по марець 1919
констернованы лат. – настрашены, обезпокоены
Сукмар – Satu Mare
Жерело: Иванъ Муранїй, Оповѣданя и байки. Унгваръ, 1941, ст. 37–41
Фото: архив Fortepan, №3653