Народочисленя
Гумор присутный як елемент литературного выкладу у векшины подкарпатскых писателев. И гумореска як специалный жанер была любена и здомашнена в подкарпатской литературѣ, хоть и менше росширена. Иван Мураний, котрый занимав ся и товмаченями з английскых и французскых класиков, ба аж и математичныма зглядованями, выходить за рамкы каждоденного сельского живота и вносить новы темы до русинской литературы.
(Гумореска)
Оголошуе ся народочисленя и я, еден из тых милионов, до котрых се оголошеня относить ся, чувствую чтось взбужаючое, чтось взвышеное, чтось гордливое, чтось, что простыми словами и выказати не мож, мож лиш чувствовати. А як бы нѣт. Жив я — незначна клѣточка в огромном организмѣ — до сих пор никым незамѣченый, хыба что екзекуторы знали за мене, а теперь нараз интересуе ся мнов сама Держава, хоче знати и за мене, хоче знати, кто я такый, откуда похожу, як живу, чим занимаю ся, едным словом, хоче мати мою — так казати — фотографию, зняту з мене спереду, з обох боков, иззаду, зверху и здолу, извнѣ и внутрѣ. Правда, сяку фотографию звыкли робити о злочинцях, але я думаю, же и злочинець гордый на то, як полиция так основно интересуе ся ним. Я не злочинець, ни якыйсь славный ци богатый муж, о якых звыкли газеты писати, головно тогды, коли наконець рачать переѣхати из сего житя у Вѣчность и дадуть мѣсто тым, котрѣ уже давным-давно чекають выпорожненя их и радо бы присталн и на то, обы сѣ славны мужѣ хотя бы на колесници Илии поѣхали туды, де нѣт чинов, нѣт телековых книг, нѣт титулов, нѣт бляшок на груди и других подобных сует, недостойных серйозного чоловѣка и мудреця. Нѣт — я простенькый чоловѣчок без чинов, без титулов и без бляшок, з ними звязаных. Радуюся, же живу и никто мнов не творить ся.
Всеж така велика нагода, як народочисленя, и мене встревожила не в малой мѣрѣ. Представив я собѣ, як прийде ко мнѣ якыйсь комисарь, и то не хоть якый пройдисвѣт, а истинный пан в цилиндрѣ, в святочной одежи, в рукавицях и торжественно передасть менѣ отповѣдны бланкеты в сопроводѣ маленькой речи и поясненя что до выповненя такого важного документа, як бланкеты народочисленя. Но — выповнити бланкеты не буде для мене тяжкым дѣлом, в конци концев знаю, кто я, кто мои родичѣ и все прочое.
* * *
И так з нетерпезливостью чекав я тот позарядовый день, коли зачне ся народочисленя. Сподѣвав ся я на то, же буду межи первыми, до котрых пан комиссарь рачить, и зато приготовив ем ся, обы прилично приняти у себе важну навщиву и вытворити на лицѣ отповѣдный серйозно торжественый выраз.
Чекав ем еден день — нич. Другый день — нич. Девятый, десятый, пятнадцятый день — нич. Уже от семого дня нос мой, котрый в сѣ дны носив ем гет высоко, охляв и зачав якось протяговати ся. Что се — думаю собѣ — за мене ачей забыли? Куды мнѣ голосити ся, чтобы обернути увагу на то, же и я существую? Вижу, же якыйсь панчук снуе по улицях сюда-туда, заходить до едной хыжѣ, до другой, даже до найблизшых сосѣдов, а до мене — нич. Се уже показало ся менѣ маленько ги обидным, бо хотяй я маленькый чоловѣк, всеже не ем зовсѣм нула.
Наконець вечером пятнадцятого дня в суботу, вижу, же тот самый панчук, котрого видѣв ем на сих днях бѣгати по улицях, зближать ся ку воротам моего дома. Хвала Богу — думаю собѣ — всеж не забыли за мене. Выстроив я на лицю торжественно-кыслый обиженый выраз и летѣв ем отворити панчукови двери.
Ай тот, як увидѣв мене, чтось забормотав и лиш так через двери сунув менѣ в рукы якысь бланкеты и, уже отходячи, казав: «Выповнѣть! Десь в понедѣлок або второк прийду за ними».
Из сим щез. Я онь скаменѣв. Что се?
Сякое важное, торжественное дѣло, лише сяк поверхово, ук—мук—фук, отправлять ся ?
Но — вижу, тут нѣчого дѣлати, и забрав ся я в мое дупло, обы пересмотрѣти поданы мнѣ бланкеты. И тогды видѣв я, же сѣ бланкеты по совѣсти и правдѣ выповнити гет мудреное дѣло, тут даже потребно обернути ся за порадов до мудрѣйшых людей, як ем я.
Берѣм, напримѣр, сякый вопрос: «Ци мож вас поважовати жидом?» На сей вопрос я з чистов совѣстью можу отповѣсти сяк: «Не лиш можу, але и поважую ся всѣми, кто мене ближе не знають, жидом». Хотяй я правовѣрный грекокатолик и ничого спольного з жидами не маю, всеж в первой мѣрѣ фаховцѣ в жидовствѣ ци нежидовствѣ, именно самѣ жиды, без выимков признають мене жидом, и если в пятницю вечер встрѣчаю ся з ними, учтиво кланяють ся мнѣ: «Гит чабес», на что я так же учтиво отвѣчаю: «Гит чабес». Не отвѣчаю ничого правовѣрным христианам, котры, встрѣтивши ся зо мнов, розными лестными замѣтками в родѣ: «Вонячый жидиско», «Марш в Палестину», «Сесь паршивець все еще тут валять ся?» и т. д. честують мою скромну особу. И хотя знаю, же тѣ, котры з найбольшов яростью выказують свое мнѣние о жидах, еще 3–4 годы тому назад ани носа не знали утерти без помочи жидов, всеже не пущаю ся в спор з ними, обы вмѣсто слов не получити чувствительнѣйшых рукоимных аргументов. Так я и записав: «Поважую ся жидом, але не ем жид».
Або берѣм другый вопрос: «На якой основѣ володѣете вы своим домом?» На се тоже лиш еден отвѣт можу дати: «На основѣ идиотства». Именно я, як довѣрчивый чоловѣк, увѣровав обѣцянкам «Пітполонинского Всемірного Банка» и серед той пустары, о котрой банк на душу всѣх своих 360 директоров, поддиректоров, наддиректоров, вмѣсто-директоров, урядников и подурядников твердив, же в найкоротшый час здѣлае ся земным раем з широкыми булварами, парками, церквами, монументами, до сих и не видеными на Подкарпатю, купив фундуш, не дорого и не дешево. Купив и, помочов дипломованого фахового будовельного подприемчика Хапайла-Недохапал, дав выбудовати дом, Чехы бы казали — барак. Потом чекав, коли настане земный рай. На жаль — земный рай нияк не хотѣв зъявити ся, именно то была хыба, же оно мало здѣлати ся, лиш не было написано: кым властиво, а самым собов через несовершенство природы не здѣлало ся до нынѣшного дня.
Так из земного рая зостали мухы, величинов в перст и з такым голосом, же можу их рекомендовати хоть в якый орхестр вмѣсто бомбардона, тоже комары, котрых, наоборот, не мож видѣтн, але зато щиплють немилосердно. О жабах и розных гадах не говорю, вѣдь рай без них быв бы подло заряженый.
Далшый вопрос: «Из чого есть будованый ваш дом: из камѣня, из вальков, из циглы?» Тут мог бы совѣстливый чоловѣк сей час головов о стѣну, кобы не бояв ся, же стѣна проломить ся и повалить ся на тот фундамент, о котром звѣдать ся, ци оно из камѣня, ци из бетону? Именно, кто може рѣшити тот вопрос, ци може такый чудесный выроб керамичного искусства называти ся циглов, котрый окрем червеной фарбы ниякых властностей циглы не мае, бо по первой зимѣ сѣ так званы циглы зачали роспадовати ся на якыйсь порошок и роспадують ся донынѣ? Валькы не суть, циглы не суть, чим же они суть? Еден Бог милостивый знае! А ци може называти ся бетоном такый чудесный вытвор, котрый в 95%-ах складать ся из рѣни, а цименту в нем лише на показ находить ся, бо пан Хапайло-Недохапал, дипломованый еtс., на 20 тачок рѣни дав едну скупу тачку цимента, и зато мож цѣлый фундамент перстом розобрати?
Так и записав я: «По торжественнов божбов подпертому мнѣнию Хапайла-Недохапал, дипломованного еtс., из циглы и бетону.»
Далшый вопрос: «Чим есть крытый ваш дом?» Гм,… ци мож назвати кровом такый дах, котрый тече на десяти мѣстах; а к тому як искусно тече, же дѣры найти не дай Боже?
Зато записав ем: «Де не крыто, там крыто етернитом».
Слѣдуючый вопрос: «Что есть ваше занятя?» Занять было колись у мене тай гет доста, але нынѣ ниякого занятя не маю, бо уже я в пензии. Пензия не велика и не мала, если чоловѣк нич не купуе, изза здоровельных причин довольствуе ся поливков из кромпель и тому подобными обманами, зовсѣм красно може из ней выжити, даже чтось и остане ся на пачку. Словом — я в пензии. Але ци есть то занятя? Ани дорадникы мои не могли ми повѣсти, что есть мое занятя, коли я уже ничим не занимаю ся. Так записав я:
«Занятя у мене то, же ничим не занимаю ся». Сякых и подобных задирастых вопросов было там и болше, але думаю, и сих доста.
Только послѣдный вопрос причинив мнѣ боль головы, именно звѣдало ся, ци я слутый, безрукый, идиот, дурный…
Что на се отвѣчати? Слутый, калѣка, безрукый, безногый не ем. Але идиот?… Тут треба добрѣ подумати! И зачав я зводити рахункы моего живота и указало ся, же — summa summarum — позираючи на мой живот спереду, иззаду, з обох боков, зверху и здолу, извнѣ и внутрѣ, мож его характеризовати лиш едным словом: «Идиотство».
Так и записав я при одобрительном покываню головами моих милых дорадников:
«Идиот Идиотович".
Жерело: Иванъ Муранїй, Оповѣданя и байки. Унгваръ, 1941, ст. 55–62