Народочисленя
Гумор присутный як елемент литературного выкладу у векшины подкарпатскых писатели. И гумореска як специалный жанер была любена и здомашнена в подкарпатской литературѣ, хоть и менше росширена. Иван Мураний, котрый занимал ся и толмаченями з английскых и французскых классиков и даже математичныма зглядованями, выходит за рамкы каждоденного сельского живота и вносит новы темы до русинской литературы.
(Гумореска)
Оголошуе ся народочисленя и я, еден из тых миллионов, до котрых се оголошеня относит ся, чувствую чтось взбужаючое, чтось взвышенное, чтось гордливое, чтось, что простыми словами и выказати не мож, мож лиш чувствовати. А як бы нѣт. Жил я — незначна клѣточка в огромном организмѣ — до сих пор никым незамѣченый, хыба что екзекуторы знали за мене, а теперь нараз интересуе ся мнов сама Держава, хоче знати и за мене, хоче знати, кто я такый, откуда похожу, як живу, чим занимаю ся, едным словом, хоче мати мою — так казати — фотографию, зняту з мене спереду, з обох боков, иззаду, зверху и здолу, извнѣ и внутрѣ. Правда, сяку фотографию звыкли робити о злочинцях, але я думаю, же и злочинець гордый на то, як полиция так основно интересуе ся ним. Я не злочинець, ни якыйсь славный ци богатый муж, о якых звыкли газеты писати, головно тогды, коли наконець рачат переѣхати из сего житя у Вѣчность и дадут мѣсто тым, котрѣ уже давным-давно чекают выпорожненя их и радо бы присталн и на то, обы сѣ славны мужѣ хотя бы на колесници Илии поѣхали туды, де нѣт чинов, нѣт телековых книг, нѣт титулов, нѣт бляшок на груди и других подобных сует, недостойных серйозного чоловѣка и мудреца. Нѣт — я простенькый чоловѣчок без чинов, без титулов и без бляшок, з ними связаных. Радуюся, же живу и никто мнов не творит ся.
Всеж така велика нагода, як народочисленя, и мене встревожила не в малой мѣрѣ. Представил я собѣ, як прийде ко мнѣ якыйсь комиссарь, и то не хоть якый пройдисвѣт, а истинный пан в цилиндрѣ, в святочной одежи, в рукавицях и торжественно передаст менѣ отповѣдны бланкеты в сопроводѣ маленькой речи и поясненя что до выполненя такого важного документа, як бланкеты народочисленя. Но — выполнити бланкеты не буде для мене тяжкым дѣлом, в конци концев знаю, кто я, кто мои родичѣ и все прочое.
* * *
И так з нетерпезливостью чекал я тот позарядовый день, коли зачне ся народочисленя. Сподѣвал ся я на то, же буду межи первыми, до котрых пан комиссарь рачит, и зато приготовил ем ся, обы прилично приняти у себе важну навщиву и вытворити на лицѣ отповѣдный серйозно торжественный выраз.
Чекал ем еден день — нич. Другый день — нич. Девятый, десятый, пятнадцятый день — нич. Уже от семого дня нос мой, котрый в сѣ дны носил ем гет высоко, охлял и зачал якось протяговати ся. Что се — думаю собѣ — за мене ачей забыли? Куды мнѣ голосити ся, чтобы обернути увагу на то, же и я существую? Вижу, же якыйсь панчук снуе по улицях сюда-туда, заходит до едной хыжѣ, до другой, даже до найблизшых сосѣдов, а до мене — нич. Се уже показало ся менѣ маленько ги обидным, бо хотяй я маленькый чоловѣк, всеже не ем зовсѣм нулла.
Наконець вечером пятнадцятого дня в субботу, вижу, же тот самый панчук, котрого видѣл ем на сих днях бѣгати по улицях, зближат ся ку воротам моего дома. Хвала Богу — думаю собѣ — всеж не забыли за мене. Выстроил я на лицю торжественно-кыслый обиженный выраз и летѣл ем отворити панчукови двери. Ай тот, як увидѣл мене, чтось забормотал и лиш так через двери сунул менѣ в рукы якысь бланкеты и, уже отходячи, казал: «Выполнѣт! Десь в понедѣлок або второк прийду за ними».
Из сим щез. Я онь скаменѣл. Что се?
Сякое важное, торжественное дѣло, лише сяк поверхово, ук—мук—фук, отправлят ся ?
Но — вижу, тут нѣчого дѣлати, и забрал ся я в мое дупло, обы пересмотрѣти поданы мнѣ бланкеты. И тогды видѣл я, же сѣ бланкеты по совѣсти и правдѣ выполнити гет мудреное дѣло, тут даже потребно обернути ся за порадов до мудрѣйшых людей, як ем я.
Берѣм, напримѣр, сякый вопрос: «Ци мож вас поважовати жидом?» На сей вопрос я з чистов совѣстью можу отповѣсти сяк: «Не лиш можу, але и поважую ся всѣми, кто мене ближе не знают, жидом». Хотяй я правовѣрный грекокатолик и ничого спольного з жидами не маю, всеж в первой мѣрѣ фаховцѣ в жидовствѣ ци нежидовствѣ, именно самѣ жиды, без выимков признают мене жидом, и если в пятницю вечер встрѣчаю ся з ними, учтиво кланяют ся мнѣ: «Гит чабес», на что я так же учтиво отвѣчаю: «Гит чабес». Не отвѣчаю ничого правовѣрным христианам, котры, встрѣтивши ся зо мнов, розными лестными замѣтками в родѣ: «Вонячый жидиско», «Марш в Палестину», «Сесь паршивець все еще тут валят ся?» и т. д. честуют мою скромну особу. И хотя знаю, же тѣ, котры з найбольшов яростью выказуют свое мнѣние о жидах, еще 3–4 годы тому назад ани носа не знали утерти без помочи жидов, всеже не пущаю ся в спор з ними, обы вмѣсто слов не получити чувствительнѣйшых рукоимных аргументов. Так я и записал: «Поважую ся жидом, але не ем жид».
Або берѣм другый вопрос: «На якой основѣ володѣете вы своим домом?» На се тоже лиш еден отвѣт можу дати: «На осиовѣ идиотства». Именно я, як довѣрчивый чоловѣк, увѣровал обѣцянкам «Пітполонинского Всемірного Банка» и серед той пустары, о котрой банк на душу всѣх своих 360 директоров, поддиректоров, наддиректоров, вмѣсто-директоров, урядников и подурядников твердил, же в найкоротшый час здѣлае ся земным раем з широкыми булварами, парками, церквами, монументами, до сих и не видеными на Подкарпатю, купил фундуш, не дорого и не дешево. Купил и, помочью дипломованного фахового будовельного подприемчика Хапайла-Недохапал, дал выбудовати дом, Чехы бы казали — барак. Потом чекал, коли настане земный рай. На жаль — земный рай нияк не хотѣл зъявити ся, именно то была хыба, же оно мало здѣлати ся, лиш не было написано: кым властиво, а самым собов изза несовершенства природы не здѣлало ся до нынѣшного дня.
Так из земного рая зостали мухы, величинов в перст и з такым голосом, же можу их рекомендовати хоть в якый орхестр вмѣсто бомбардона, тоже комары, котрых, наоборот, не мож видѣтн, але зато щиплют немилосердно. О жабах и розных гадах не говорю, вѣдь рай без них был бы подло заряженый.
Далшый вопрос: «Из чого есть будованый ваш дом: из камѣня, из вальков, из циглы?» Тут мог бы совѣстливый чоловѣк сей час головов о стѣну, кобы не боял ся, же стѣна проломит ся и повалит ся на тот фундамент, о котром звѣдат ся, ци оно из камѣня, ци из бетону? Именно, кто може рѣшити тот вопрос, ци може такый чудесный выроб керамичного искусства называти ся циглов, котрый окрем червленой фарбы ниякых властностей циглы не мае, бо по первой зимѣ сѣ так званны циглы зачали роспадовати ся на якыйсь порошок и роспадуют ся донынѣ? Валькы не суть, циглы не суть, чим же они суть? Еден Бог милостивый знае! А ци може называти ся бетоном такый чудесный вытвор, котрый в 95%-ах складат ся из рѣни, а цименту в нем лише на показь находит ся, бо пан Хапайло-Недохапал, дипломованый еtс., на 20 тачок рѣни дал едну скупу тачку цимента, и зато мож цѣлый фундамент перстом розобрати ?
Так и записал я: «По торжественнов божбов подпертому мнѣнию Хапайла-Недохапал, дипломованного еtс., из циглы и бетону.»
Далшый вопрос: «Чим есть крытый ваш дом?» Гм,… ци мож назвати кровом такый дах, котрый тече на десяти мѣстах; а к тому як искусно тече, же дѣры найти не дай Боже?
Зато записал ем: «Де не крыто, там крыто етернитом».
Слѣдуючый вопрос: «Что есть ваше занятя?» Занять было колись у мене тай гет доста, але нынѣ ниякого занятя не маю, бо уже я в пензии. Пензия не велика и не мала, если чоловѣк нич не купуе, изза здоровельных причин довольствуе ся поливков из кромпель и тому подобными обманами, зовсѣм красно може из ней выжити, даже чтось и остане ся на пачку. Словом — я в пензии. Але ци есть то занятя? Ани дорадникы мои не могли ми повѣсти, что есть мое занятя, коли я уже ничим не занимаю ся. Так записал я:
«Занятя у мене то, же ничим не занимаю ся». Сякых и подобных задирастых вопросов было там и больше, але думаю, и сих доста.
Только послѣдный вопрос причинил мнѣ боль головы, именно звѣдало ся, ци я слутый, безрукый, идиот, дурный…
Что на се отвѣчати? Слутый, калѣка, безрукый, безногый не ем. Але идиот?… Тут треба добрѣ подумати! И зачал я зводити рахункы моего живота и указало ся, же — summa summarum — позираючи на мой живот спереду, иззаду, з обох боков, зверху и здолу, извнѣ и внутрѣ, мож его характеризовати лиш едным словом: «Идиотство».
Так и записал я при одобрительном покываню головами моих милых дорадников:
«Идиот Идиотович".
Жерело: Иванъ Муранїй, Оповѣданя и байки. Унгваръ, 1941, ст. 55–62