О зрадцях, судах и бородах при 100-рочу вѣденского суда над русофилами

30.09.2015 21:01

В лѣтѣ 1915, в Вѣдню, в часѣ войны против России группа галицкых русофилов бы­ла обви­нена з державной зрады. В группѣ были два депутаты парламента, Д. Мар­ков и В. Курилович, два правникы, К. Черлюнчакевич и И. Дра­го­ми­рец­кый, но­винарь Д. Янчевецкый, селянин Хома Дяков и ковач Гаврило Муль­ке­вич. Что же сполочного могли мати тоты семеро, что привело их на тяжкый грѣх зра­ды отечества? Вшыткы злочинникы себе называли русскыма и своим языком – русскый ли­те­ра­турный язык, а Дмитер Марков набрав ся дерзости выступити в авст­рий­ском парламентѣ на том языку! Тоты зрадникы были вшит­кы рождены галичане! Факт зрады быв доказаный найденыма у них рус­скы­ма книгами и га­зе­тами, русско­язычныма письмами, поштовками з видами России. Суд уста­но­вив, же в грани­цях монархии не было, нѣт и не може быти жадного русскаго на­ро­да, а лем еден вѣрноподданый украинскый народ. 

Доктор Вондрак, чешскый слависта з вѣденского всеучилища, як експерт быв закликаный посвѣдчити научно в во­про­сѣ чужости и ворожости русского языка. Судьѣ надѣяли ся, же он потвердит абсолутну окремѣшность украин­ско­го языка. Але експерт не справдив их надѣи. Зацитуеме з книгы Вопрос объ един­ствѣ русскаго языка передъ австрійскимъ военнымъ судомъ въ Вѣнѣ въ 1915 году.

Докладчикъ:   Каковъ -же результатъ экспертизы ?

Д-ръ Вондракъ: Результатъ слѣдующій: малорусскій языкъ тѣсно свя­занъ съ велико-русскимъ; онъ составлялъ съ нимъ, очевидно, одно языковое цѣ­лое, отраженія котораго проявляются еще и нынѣ. Съ теченіемъ времени, од­на­ко, въ малорусскомъ языкѣ, главнымъ образомъ – подъ польскимъ влі­яні­емъ, обнаружилось разбѣжное развитіе. Но не подъ однимъ только польскимъ влія­ні­емъ, – отдѣльныя черты развились сами собою, какъ, напр., переходъ ѣ въ і, – такъ что, благодаря этимъ двумъ обстоятельствамъ, возникли все-таки дово­ль­но значительныя различія между малорусскимъ и великорусскимъ языками. Тѣмъ не менѣе, однако, эти различія далеко не таковы, чтобы можно было ут­вер­ждать, что оба языка не связаны другъ съ другомъ, такъ какъ и нынѣ еще вид­но, что это вполнѣ родственные языки, которые принадлежатъ одинъ къ дру­гому.

Але нич то не помогло. Воююча Австрия в том часѣ напоминала днешну Украину. Вшиткы семеро достали засуд смерти. Лем вмѣшательство русского и еспан­ского монархов помогло захранити живот засуженым, а уже через три ро­кы са­ма Автро-Мадярска монархия закончила свою историю, и невинны арес­тан­ты вышли на волю. 

В мадярской части монархии русофилы мали ся кус лѣпше, але и ту нияк раз не бы­ли в чести.

В року 1880 цѣсарь Франц Йозеф навщивив Межилаборцѣ, и на стации в имени Русинов привѣтствовати его мав священник Ю. Ставровскый, котрого вы­брали з той простой причины, же межи священниками лем он сам быв безборо­дый и так мав найвеце европейску вонкашность. И коли Ставровскый в чолѣ группы бородатых по­пов представ перед свѣтлы очи самого цѣсаря и представив: «Де­путация русскаго народа и священства», – зараженый импе­ра­тор на хвильку не знав что повѣсти од зачудованя, а тогды зачервенѣв ся и по­вѣв: «В моей дер­жа­вѣ русскых нѣт!» – по чому ани не слухавши далшы де­пу­та­ции повернув ся ку ва­гону и одышов. З Мѣшковця телефоном епи­с­коп пря­шов­скый быв вы­званый на ав­ди­ен­цию, а неодовго по тому бороды в цѣлой епархии были за­ка­заны.

А ще омного, омного скорше, бо в року 1692, неугомонный бородатый батько Мигаль Андрелла з Оросвигова, котра то назва по мадярскы не иншое значит як ’край русского свѣта’, противлячи ся принятю унии з Римом, яку же то крамолу пише о папѣ в своем сочинению «Логос»!

Они сице о мнѣ мыслиша: еще молодый, еще не знаетъ правду всю. Нехъ ся учитъ, научитъ ся правду знати, яко иніи отцемъ назвати, святымъ человѣкомъ. Не спалъ онъ изъ моею мамою, же быхъ отцемъ его звалъ, ани-мъ го не видѣлъ, ниже мнѣ даетъ остію. Оплатка его не хощу, ани грошей его. Еще-мъ въ оней часъ плюнулъ на него…

А преця просили го, обясняли му, як сам ся зознавав:

Ото видиш красныхъ, честныхъ патровъ и пановъ предъ собою. Что жъ ты гадашь, мыслишь, на свѣтѣ живущи? Цезарь нѣмецкый, кроль польскый, иншіи монархи, великіи панове, всѣ суть папежници, и мы зъ ними южъ. Дай ми руку свою на тое, жебы-сь зъ нами въ едности зоставалъ и ты!…

Проситъ мя владыка: «Небоже, не чини срамоту и стыдъ самъ себѣ, опамятай ся, что ти ся стало?! Послухай всѣхъ насъ, у чести людской и ты будешь изъ нама».

Але Мигаль нѣт, а нѣт послухати мудрое слово. И мусѣв за то и он за­пла­ти­ти брадов, власами и поповством своим.

Не изволихъ по совѣту ихъ. Они мене, ухвативши, приведоша къ столу своему в полатѣ и даша владыцѣ до рукъ стригалню свою, ножицы, рекоша: «Обстрызи ему власы всѣ, браду и главу, еще же не лиши и уса, да будетъ простакомъ, хлопомъ, панщину робити, а не поповати».

Днесь на Украинѣ якбы сьме видѣли рецидивы тых давных историй. А мудры люде давно варовали: история повтарят ся два раз: первый раз в видѣ трагедии, другый – в видѣ фарса.