Повѣсть повѣстей
В яри року 2014 в Ужгородѣ славили 110 роков вѣчного покою Ивана Силвая, котрый под псевдонимом Уриил Метеор был майплоднѣйшым подкарпаторусинскым писателем XIX. столѣтя. В рамках той славности была презентована обсяжна книжка (432 стор.) выбраных творов писателя, котру перевыдала властным коштом честователька и подпорователька Наталия Гаттас. Тот репринт зробеный факсимиле з пряшовского выданя коммунистичной добы (1957), коли Русины в Украинѣ уже не смѣли ествовати, айбо за границями той «страны, где так вольно дышит человек» Русинам еще было дозволено дыхати. Правда уже и в пряшовское выданя держава вмѣшала ся и диктовала якым языком и на якы темы Русинам дозволено, а як и што не дозволено писати. Не чудо, бо автор был священник, што в тогдашной практицѣ допровожовало ся епитетами «мракобѣс», реакционер» и т.п. И мали правду, Сильвай преци был по днешной классификации «наркодилер», бо он ширил межи народом «опиум». А як то майстерно робил и масковал, можете видѣти з понизшого повѣданка, котрое, з поданой причины, не смѣло трафити до пряшовского выданя.
Чим видиш повѣсть, милый читатель, знаеш наперед, же извѣстный юноша залюбит ся до извѣстной дѣвкы, они, милы, по согласию и благословению родителей одпразднуют свадьбу, обвѣнчают ся в церкви Божией, а потом жити будут щастливо, покля им сужено жити. Так жили и их родители, и так будут жити и их потомкы из рода в род. Правда, в животѣ все так вызират щастя, як то прекрасно знают написати писатели; даколи ледва стигнут розыйти ся гости послѣ свадебной гостины, а в сердцѣ нововѣнчанных, вмѣсто любви, ни за что, ни про что поселит ся така неприязень и ворожня, же болше и медом не мож их ни злюбити, ни зворожити. Такое состояня называют писателѣ трагедиев; а даколи все дѣло кончит ся забивством, и такый конець писателѣ называют драмов. Правда же, всякое зло выходит од бѣса, завистника чоловѣческого щастя, так то веде ся и днесь. Слышиш, и вороны о едном и том же дѣлѣ крачут, и воробли о том едном чирибкают: без родителей не было бы дѣтей, а без дѣтей не было бы потомков, свѣт на том зачал ся и на том раз и кончит ся. Гром и буря! Чим видиш повѣсть, плюнь, шкода за труд и прочитати.
А кедь шкода за труд прочитати, начто и писати? Серед такого росположеня у мене блискнула така мысль в умѣ, – ей! еднакож было бы любопытно дознати ся: кто был родоначалником первой повѣсти, од кого через всѣ вѣкы продолжают ся неисчислимы в великом свѣтѣ всѣ прочы повѣсти аж до нынѣшного дня? Легко подумати, но нелегко добрати ся ку жерелу.
Адам – не Адам; Ева – не Ева; то извѣстно, же Адама Создатель сотворил из земли, а Еву из его ребра; а перед нима не было никого, не было. О дѣтях их также не написано повѣсти в священном писании.
Не маючи покоя, за рядом за три дни гледал я в давных писаниях, перелистовал книгы многоученых людей и, наконець, мой труд увѣнчал ся успѣхом, я пришол на правое жерело. То была книга ученого Англичана, историчный лексикон Бругтона. Из него вычитал я, же наша праматѣрь Ева два раз родила двойчат, именно: Каин родил ся въедно з едноутробнов своев сестров, котра называла ся Азруна; а Авель родил ся з едноутробнов своев сестров Оваинов. Дѣти росли, подростали, и пришло раз время: братя подросли на паробков, а сестры на дѣвиць, и родители их, наш всеродный Адам и праматѣрь Ева подумали о том, обы возрослых дѣтей своих злучити тайнов брака. Прародителѣ нашы порѣшили так, же Каин мусит взяти за жену едноутробну сестру Авеля Оваину, а Авелю была назначена в жены едноутробна сестра Каина – Азруна. Но горе! Оваину не любил ани еден из братов, а любили обое саму Азруну. А прародителѣ твердо стояли на своем рѣшеню, одпраздновали свадьбу и болше не было что сопротивляти ся. Од того дня Каин стал ходити хмуравый, сам не свой, чисто звѣрь, и позирал на брата косым ворожым оком. Раз видѣло ся, же он примирил ся з братом и стал односити ся к нему любезно. А то было лем претваряня! Подпаровал он удобный случай, вывел брата в поле и там забил.
Уж я, правдаж, не могу знати, одкы достал ученый Англичан такы любопытны вѣданя о первой потрясаючой повѣсти рода чоловѣческого? Из жидовского ли талмуда? Из давных ли письмен египетскых пирамид? Или из индийскых, или халдейскых передань? Доста того, же мене самого черезмѣрно заняло дѣло, и я предположил собѣ подля сего жерела написати перву повѣсть всѣх повѣстей и сообщити оную и вам, милы читатели.
Кой раз трафил ем на правое жерело, обдумал я цѣлый ток повѣсти и, наполненый сердечным насоложенем, я в нетерплячцѣ дожидал ся ночи. Вы желаете, извѣстно, дознати ся: чому дожидал ся я ночи? Такой и повѣм вам причину. Для того, обы выложити что бы ни было на письмѣ, требуе ся тишина, обы чоловѣк, свободен од житейскых сует, мог яти ся з полным духом за дѣло, и обы никто не перерывал ток его мыслей и не препинал в важном занятю. Зато у мене здавна есть такый обычай, же передчим ложити бы ся в постель, попередно приготовлю собѣ папѣрь и клайбас – церузу – и, коли всѣ упокоят ся в домѣ и на улици, тогды уже иму ся писати. А я знаю файненько писати зо зажмуренныма очима, – так, наслѣпо и в потемку.
Так и было. З наставшов тишинов я нашол тихенько приготовленный наперед папѣрь и церузу и стал писати до самого куропѣния. Все переходило перед моим духом: что славны паробци были Каин и Авель! Что невиданны красавици Оваина и Азруна! (То были, видав, русскы дѣвчата, лем Англичан не знал написати як слѣдуе их имена: Обаяна и Озарена. Дале, як приготовляли ся нашы прародителѣ на одправляня свадьбы? Якы были уборы невѣст? Якы женихов? Як обвѣнчали их? Что на свадьбѣ ѣли и пили? – едным словом, всѣ прочы обстоятельства.
Но, что вы собѣ думаете? Ход свѣта в тых часах не такый был, як днесь. Нашы прародителѣ не знали еще ничого о житейскых суетах, ни о шолковой одежи, а ходили собѣ мирно и самодовольно в кожаной. В таком убранствѣ были и красны невѣсты, а они в том убранствѣ были плѣнителны, готово двѣ царицѣ, а их женихы – готово два царѣ. Кто красен, красен як его Бог создал, а безобразный не стане ся красшый, хоть бы положил собѣ на голову рогы. Як они ся гостили? Извѣстно, же паленку и вино не пили, бо еще тогды не было Жидов на сем прекрасном свѣтѣ; пѣнязи не вытрачали ся на пустое, бо ж и о пѣнязях не было еще вѣсти. А то, что предписуют нынѣшны законы, обы имѣти пропущеня од воинской повинности, или обы переже в дождѣ, в болотѣ, в метелицѣ, в трѣскучых морозах идти ку пану новтарошу, чорт бы му был! – о такых притчах не было и рѣчи. Перед такыма ужасами братя, извѣстно, утѣкали бы до Америкы, но, на их щастя, в тых часах и Америка зоставала еще не одкрытов.
В то благословенное время наш всеродный Адам был отцем, царем и первосвященником. Розумѣете, что такое отець? А то был отець над отцями. Ему, як царю, никто не предписовал ниякы законы. А як первосвященник – он почтеннѣйшым был, обы вѣрно повѣсти, хоть од котрого бы то ни было самого важнѣйшого протоигумена, или даже од владыкы, или хоть уж од самого Римского Первосвященника, зато бо од него достал в наслѣдие чин первосвященника сам Мелхиседек.
Такым трѣбом, поблагословил всеродный Адам обѣ пары, праматѣрь Ева изготовила обѣд из тучных баранов, може быти, новобрачны во веселости духа плясали собѣ немного, птици щебетали, а там згорѣ, з неба, призирали ся ангелскы чины, присмотрѣвал ся и молимый Создатель и родительскы благословил свои создания. З высокости даровано всему родинному кругу щастя, не доставало иншое – лем уживати щастя, жити мирно, благодарити Бога и благовати.
Га!… Так бы и быти. Но чоловѣк сам враг свому щастю, безумное, лукавое, неблагодарное создание. Через утрату Озаренной сердце Каина стало ся истым ядом, в котром поселили ся всѣ супостаты, и в едном его лукавом замыслѣ соединила ся вся злоба сердца чоловѣческого, всѣ грѣхы, завершившы ся братозабивством. Еден день повѣдат он насамѣ брату:
— Мене не любят, ни родителѣ, ни сестры и, горе менѣ, не любит мене и Бог!…
— Не говори сопротив Бога, Он любит нас и я люблю тебе.
— Не лжи, милый Авель! Ты взял собѣ за жену Зореньку, котру я страстно люблю…
— Не я сам взял собѣ Зореньку за жену, но се дали менѣ родителѣ…
— Кедь ты поистинѣ любиш мене, милый Авель, выйдѣм нынѣ в поле, вознесѣм оба жертву Богу. И слыши, кедь дым од твоей жертвы буде восходити ку небу, да буде воля Божия, Зоря да буде твоя. Най рѣшит сам Бог межи нами…
Авель согласил ся. О, на свою погыбель! Каин того лем и желал.
Подпалили они оба огнѣ на своих жертвенниках и, смотри лем, од Авелевой жертвы дым возносил ся горѣ, а од Каиновой розстелял ся по земли. При видѣ дыма заплыли у него очи кровлев, напал на невинного брата и забил го.
Налягла темна туча над фамилиов Адама, и много проливало ся слез. Удар всѣх болше поразил овдовѣлу передчасно Озарену, она всѣх болше имѣла причину горько оплаковати свою нещастливу доленьку. Рыдала она, безпрерывно выдаючи йойкы роспаку:
— О, я нещастна! Нѣт болше мого любезного мужа, не услышу болше его солодкый голос, не буде он мене так называти: Зоря, Зоренька, Зориця…
У Обаяной, ци як ю родители называли – у Байкы просто сердце замкло ся, ачей навсе, про потупу ей красоты, же ю никто не любит на свѣтѣ.
Не мож представити в полнотѣ огорченя всеродного Адама, не мож выразити материнское горе, скорбь и смуток, коли Ева над забитым любым сыном ламала собѣ рукы и в рыданях воскликала:
— О ты, Кыян, кыем забил ты брата свого…
Адам также повтарял:
— Окаяне, ты забил…
Видно, в тых часах еще не было другого языка, кромѣ русского. Зато и донынѣ так называт ся Каин или Кыян, же он окаянный забил кыем брата свого. А Абел так называт ся од того, же го брат забил.
И Создатель повѣл грозно згорѣ:
— Окаяне, ты забил…
То само повторила и повтарят донынѣ вся вселена.
Говорит ся, же еще и на тверди небесной есть знамение в память сего ужасного братозабивства. Коли настане полня мѣсяця, на образѣ мѣсяця видны извѣстны пятна, о котрых у народа есть така повѣрка, же там зображено, як забиват Каин Авеля. А то истинна правда, же через жен не еден раз вели ся поединкы и кровопролитны войны и надаремно погыбали цѣлы племена. Так то иде что день, многое множество земнородных иде у Каиновы слѣды! Перва повѣсть повтарят ся до безконечности.
* * *
Згодно з моим предположенем, коли я окончил нынѣшну повѣсть, было уже поза полноч, так и послышал ся близь и в далечинѣ в селѣ голос когутов. И я уже спокойно и самодовольно росположил ся ку сну, з тым преднасоложенем, же з настанем розсвѣтаня прочитаю все написанное в ночи наслѣпо. Во снѣ являли ся моей збуженной представѣ ужасны образы: як поднимал свой кый на брата окаянный преступник, як забил го, як струяла из раны невинна кровь – даже на полнѣ мѣсяця живы образы заговорили чоловѣческым голосом. Я еще раз пережил всѣ тоты ужасы.
Межи тым и россвѣло. При первых лучах сонця я збудил ся од сна, и перва моя мысль была посмотрѣти все то, что написал я вночи. Добры люде! Похопте мое здивеня: приготовенный для письма папѣрь был чистый, без письма, я писал через цѣлу ноч зломенов церузов.
Не быти ученого Англичана Бругтона, я, бизовно, впал бы в сомнѣв: правда ли се вшитко? Или нѣт?
Жерело: Мѣсяцословъ на 1903 годъ, изд. Уніо въ Унгварѣ.
https://www.ruwega.com/news/silvaj-ivan%3a-sobran%d1%96e-sochinen%d1%96j-/