То цивилизация?| (вырывок з романа «Марко Шолтыс»)
Централнов фигуров романа е Марко Фурман, на прозывку Шолтыс, котрый вдякы замѣрѣню на цѣль и воли переходить довгый и тяжкый путь од бездомного биреша до богатого, успѣшного и честованого землепана. Дѣя романа точить ся на Подкарпатской Руси до Первой свѣтовой войны и заберать и зачаток войны. Роман написаный року 1915 и первый раз публиковав ся в 115 продовжѣнях в новинцѣ Сокол русинськой диаспоры в ЗША, а пак во формѣ книги в трех томах во выдавательствѣ Обрана, Скрентон, Пенсилвания, року 1923. Вырывок, якый ту поданый не е характерным про стиль повѣданя автора, але война остро перервала обычайный ток живота, и автор мусить векшый простор дати своим роздумованям над причинами войн, и тоты его думки очевидно зостають актуалными и по сто роках, в наш час. На сайтѣ можете читати роман Марко Шолтыс вцѣловѣ.
Страшенна зима. Снѣг курить непрерывно, а метелицѣ мѣстами так высоко понадували, же пройти не мож было через драгу. На самого Святого Николая достав Марко поштову военну картку од Юрка. На ней лем только было написано: «Гурра! Бѣлоград!! Здоровый! Цѣлую всѣх: Юрко».
Потѣха велика, радость у Марковых. Старый прочитав раз, два раз, а пак кажде ищи про себе. Юрко здоровый!
Днѣ переходять, минуть тыжднѣ. Старый Марко при теплом пецу сидить межи новинками. Перезерать листины забитых, пораненых. Из села тот и сей упав, а не еден пораненый остав. Недѣлю при недѣли панахиды одправлять отець Стефан за погибшых своих вѣрников во войнѣ. За найкрасшу, за наймилшу молодежь своей парохии.
Вдовы, сироты нарѣкають, матери, отцеве оплакують сынов, котры болше никда не вернуть ся, котрых ани гробы не увидять, не найдуть. Лежать в чужой земли, в громадных, массовых гробах, вкупѣ з неприятелями. З ними на смерть бороли ся, а од их куль, багнетов житя свое молодое утратили. А теперь смерть выровнала вшитко, загладила ненависть, неприятельство. Бок-обок лежать во великых могилах тихо, спокойно, як добры приятелѣ, як братя!
Но не менше жалостны сердця у тых, котры о своих милых нич не знають, нияку вѣсть не достали. Не мають спокойного дня, ни ночи.
Днями каждый кутик, кажда найменша рѣч их напоминать на мужа, на отця, на сына. Позрить мати на свои дробны дѣти, заплаче. Мороз, зима, задувка? Мусить помыслити на мужа, на сына: «Ци ты, дѣтино не мерзнеш, не гинеш холодом, под голым небом?» Сядуть к столу, его мѣсто порожне. Зложить жена, мати ложку з рук, оберне ся, постерать слезы: «Ци ты, дорогый, милый, маш кусок сухого хлѣба, ци не мучить тя голод?»
Ночами в тяжкых снах видять бѣдны матери, жены своих сынов, мужов скровавленых, пораненых, як двигають ку ним руки о помочь … видять их забитых на снѣгу лежати, а кровь тече им из груди бѣлым снѣгом. А стонуть в тяжкых снах и перестрашены збудять ся и плачуть жалостно, но тихонько, жебы дѣти не побудити!
А як така мама, жена видить перед иконостасом священнника в чорных ризах, з кадилницев, при доимливом спѣвѣ панахиды и слышить сердечный плач жен, матерей за мужом, за сыном, а як сердце проникаючый глас пѣснѣ «Вѣчная память!» при проводѣ жалостной музыки звонов наповнить церковь так, же чоловѣк душов, як бы видѣв, чувствовав, як тот жаль, смуток, слезы, молитвы пробивають кров, склепованя церкви и возносять ся з дымом кадилницѣ во высоту, перед престол Господа о милость, о помилованя, о потѣху… и из ей очей пролиють ся слезы, а сердце стискать горесть, страх, боязень за своих любимых, ряды котрых смерть немилосердно косить!
Так! Бѣдны воины мучать ся, терплять голод, смяд-жажду, горяч-спраготу, холод-зиму, смотрять в очи смерти. Но не менше терплять и их жены, заручены, матерѣ, отцѣ дома! Горькое их житя!
А што терплять тоты, котрых готарами, селами, мѣстами задубонить земля под ногами Марса, страшного бога войны, бога поганскых римскых легионов? А за его ступляями не остане нич, лем спустошены поля, зрубаны лѣсы, купы мертвол, кровь и слезы! Одданы суть на милость, волю здичалых, розъяреных неприятельскых вояков. Перед их очами пропадать их маеток, их любимых житя, а не едной бѣдной жены, дѣвки …честь, душа!
Кто бы мог тых бѣдных жаль, болесть, нещастя описати?
А тота ненависть народов, едного против другого? Та видьте, тота не натурална, но фалшиво, штучно збуджена, запалена!
Воин иде в борьбу на приказ вождей своих, за отечество, за родну землю, за родину свою, боронити то, што наймилше, святе. Мусить оставити вшитко, попрощае ся зо семейством, зо спокойным житьем, з маетком, хоть бы як маленькый быв, еднакож про него жив, трудив ся цѣлый живот свой, а ту жена, родина, дѣти з плачом одберають ся од него, бо мусить ити в бой! Ци верне ся з него домю? Ци увидить даколи своих милых? А може як нещастного калѣку пустять его домю?
А той великой болести… враг причинов! Уже в первом зражѣню при боку его, перед очами его, упадають камараты его. Ту приятель его молодости, ту сродник, ту отець малых дѣтей. Видить их кровь проливаючу ся, их выгасаючы очи и слышить их стонаня, просьбу их послѣдну: «Поздравь милу жену, дѣти, маму!»…
Сердце в ненависти, в гнѣвѣ закипить против врага, мста пооцѣлюе его силы, кровь дико кружить, палить, вшитко чувство милости выгасне из сердця розъяреного, огорченого воина: «Вымсти ся! Забивай враги, про котрых ты вшитко оставити мусѣв! Од их рук загинули твои братя, они их забили! Мсти ся!»… З цѣлов злостев, з умножеными силами, наслѣпо, без боязни од смерти, од ран, одважно стремить вперед: А кедь под его ударом, под багнетом-штыком упаде ворог, радостно воскликне, ликуе… А як уже не може з поламаным оружием забивати, тогды з пустыми руками бье, дусить, мордуе, зо зубами кусать, грызе врага: «Мсти ся! Забивай!»
По битвѣ? Тот розъяреный воин видить коло себе стонучых, пораненых, побитых неприятелей, кровь протекшу. Кедь его мордованя надале никто не запалять, не наущать, тогды наступить реакция: из сердця уступить ся мста, ненависть выгасне, а подасть мѣсто милосердю, жалю: «Ах, та и враг мой терпить, страдае так, як и я! И он оставив на высшый приказ вшитко, што ему миле было!»
Де неприятель хоче поддати ся, на знак того здвигне горѣ руки… побѣдитель успокоено, радостно согласить ся, зложить и сам оружие з рук, лем жебы дале не проливати даремно кровь, не выгашовати житя! В заятцях своих не видить болше врага, но камарата, и так з ними заобходить ся.
Суровое, звѣрское заобходжѣня зо заятцями простый воин-хлоп осуджать и за великое варварство держить. Подля доношѣнь корреспондентов газет, просты воины милостивы, благородны суть против заятцев, милостившы, як их офицеры. Воины вообще меншу ненависть показують по зражѣнях против неприятеля, як свѣтскы, цивилны особы, як народ не воюющый, простый народ милостивѣйшый, як образованный, а мужчины, як женщины… вообще.
То психология, наука душѣ чоловѣческой!
На западном фронтѣ Нѣмцѣ з Французами под час павз в битвах натолько камаратили ся, же собѣ газеты, доган, хлѣб засылали, из закопов переговоривали ся. Напослѣдок аж и межи перекопами без озброеня встрѣчали ся, руки собѣ давали, бесѣдовали, як камараты, як братя, же французскый главный командант под каров смерти заказав своим воинам з Нѣмцями товаришити ся, бесѣдовати!
На полю битвы ранены еден другого спомагають, завивають собѣ раны, подѣлять межи собов ѣдло, напой, якбы камараты, а не враги были. В шпыталях не роблять розлуку межи приятелем и неприятелем… де офицеры жычливы!
Нераз стало ся, же покалѣченых неприятельскых воинов жительство напало, лем войско мусѣло их боронити з оружием в руках противо мсты своих краян. А в такых нападах не хлопы, но женщины из высших кругов, як збѣшены фурии справовали ся против заятцев: обплювали, обметали брудом, болотом, скалѣчили, прозывали, клянули!
Про што? Бо сам народ, хоть и чита́в, но не понимать, не видить своими очами нещастя, страданя неприятеля, лем свое чувствуе, около себе видить, слышить, лем о том бесѣдуе, о том пишуть ему газеты, розношають гварькы, вѣстѣ… «а вшитко то наробив враг: мсти ся!» А збыткуе ся над тым невинным заятым, котрый и сам терпить нещастно, страшенно.
Воин знае оцѣнити, учтити одважность, смѣлость своего врага и его храбрости не одкаже свою учтивость. Но не так свѣтскый чоловѣк.
Кедь читаю по газетах дакотрых редакторов, дописователей проклинаня, назвиска, зневажаня, ненависть, яку посыплють на войска противной им стороны, якы ужасы приписують им, якы страшны вѣстѣ, повѣстѣ, истории вымышляють, пишуть против них — а выдумують, пишуть тысячѣ а тысячѣ миль далеко од поля войны — и предкладають своим читателям, обы и в них свою злость, ненависть запалити против неприятеля, мыслю собѣ: «Щастя твое, ты пане редакторе, же ты не воин, не стоиш в рядѣ з борцями тобѣ симпатичной стороны, бо ты бы горшый быв од найгоршого, найзлобнѣйшого воина-дикуна бодай котрой стороны! Ты бы тоты всѣ звѣрства, што ты теперь при своем бюрку выдумав, не лем написати готов быв, но и способный их исповнити, совершити, не на велику честь армии твоей!» А де вправдѣ воины совершили звѣрства, варварства, та з певностев можно сказати, же их командант злого духа, подлых нравов а звѣрского характера чоловѣк.
Войско не иде в бѣлых рукавичках на бал, межи файну публику и убраты красны панѣ и панны забавляти ся, но иде в кровавый танець, в бой, проливати кровь, забивати на найвысшый приказ! Его на то провадять. Ему то приказують, за то его одзначають-декорують, похваляють, героем зроблять.
А кедь читаеме, як нераз появить ся в газетах, же на той или сей забавѣ кровава битка была? Я не пишу о нашых крестинах, свадьбах, но о балах, о забавах образованных кругов… колько раз окончать ся з револверами, з кровопролитьем, з темницев? Ци то не варварство, не дикость: забавляющы ся люди забиють еден другого? А при пиятиках, при картах што дѣе ся?
В парламент выберать народ своих заступников из найобразованнѣйшых, найспособнѣйшых мужей… Кто не читав о тых шкандалных сценах, битках, звадах, о якых нераз пишуть газеты? В том или сем парламентѣ отцѣ краины, законодателѣ до кровли побили ся, нераз стража парламента мусѣла роздѣляти биючых ся послов. Што то? Звѣрство, варварство, цивилизация, патриотизм?
Не читав то ищи никто? В той или сей церкви, костелѣ вѣрники побили ся до кровли, поламали заставы, кресты, свѣчники и пр. в битцѣ. Полиция розганяла, арештовала и пр. Што то? Христианска любовь, милосердие, култура, дикость?
Замордують дакого. На твое нещастя при забитом найдуть твой кешенковый ножик. Як пришов и нашов ся там? Понятя не маш? Може ты пожычив его тому, кто замордованого забив? Як соучастник в забивствѣ будеш процессованый, и трудно прийде тобѣ и твоим правникам ослободити тебе од електричного столця або шибеницѣ! Но муницию вырабляти, каноны, пушки, шрапнелы, бомбы, дум-дум кулѣ, експлодивны материи для массового мордованя стотысяч — то честный бизнес (business), против котрого протестовати грѣх. Што то? Христианство, цивилизация?
Божественным пальцем на камѣнны таблицѣ написано: «Не убий!». А з казателниць, з проповѣдалниць слуги Божы проповѣдають и приказують истребити, вымордовати врагов … на славу Божу! Што то? Христианство?
А што дѣе ся по великых мѣстах, де з порядных домов молоды жены, дѣвкы без слѣда пропадають… якбы лем под дозором полиции!
А насилства над малыми дѣвочками? А при розводах, под час выслѣду процессов такых, яка глубина мерзостей и пр. выходить на верх? Же при многых розводах акты процессуалны запечатають, обы превеликый бруд, гнусность не вышли на явность, на публичность, ни перед потомками!
Якы то цвѣты цивилизации можуть быти, же ищи и перед теперѣшнов публиков стыдно их показати?
Воин остав ся чоловѣком и под час войны, а чоловѣк чоловѣку е вовком, а не чоловѣком, як Плавтус и Святе Письмо говорить: «Homo homini lupus et non homo».
З тым не выкрашаю жестокости, варварства, здиченого войска, но осуджам саму войну, котра их здичить, жестокыми зробить, и показую причины, якы вытваряють таку дикость.
Правительство, як заступник, повномочный представитель «слободного народа» краины, в имени того народа (поправдѣ против волѣ того народа) выповѣсть войну, мобилизуе войско, а жебы тот «слободный народ» даяк не опамятав ся и не взяв на зодповѣдность своих заступников, министров, послов, они за грошѣ народа подкупляють газеты, не натолько газеты своего края, своей державы, бо тым прикажуть, што и як мають и можуть писати, но газеты чужых краев, особенно невтралных. А платять превеликы грошѣ им уже под час покоя, жебы в часѣ войны з ними росполагати могли. Служба такых подкупленых газет болше вартать, учиннѣйша про воюющих, як една армада войска! А то из болше причин, так материалных, як и иных. То вшитко истолковати в рамцѣ едной повѣсти не выходить.
А пак тоты примушены домашны и подкуплены чужы газеты начнуть розсѣвати, запалевати ненависть против своего неприятеля по цѣлом свѣтѣ, всякыми возможными и невозможными выдумками. Его зроблять зодповѣдным за войну, за всѣ шкоды, обвиняють войска неприятеля жестокостев, варварством, звѣрством, пишуть о своих побѣдах тогды, коли не побѣдили, пишуть о непокоях, револуциях, постающых во неприятельской краинѣ, за голод, за недостаток грошей, боевого материала и пр., обы лем симпатию, наклонность свѣта, невтралных народов собѣ запевнити, а з тым придобыти материалну и моралну помочь, а своих подданых в гнѣвѣ, в ненависти удержують, бо лем так можуть за довгый час слѣпити «своих»! А кто осмѣлить ся з правдов выступити, того правительство спряче испод ног як бунтовщика, зрадника, невѣрника, шпиона.
Запровадять цензуру, не лем на газеты, но и на приватны письма, и не позволять нич написати, чим бы правда могла одкрыти ся. Кто лем пискнути или свою неволю прошептати осмѣлить ся, з тым коротко заобыйде ся правительство. Газету удусять, а приватны особы беруть в процесс, в темницю. Так вызерать слобода слободных народов и слободных краев! Всягды! Без вынятя! Што то, цивилизация?