Центория на долони звѣдавого хлопчика
Автором експерименталной русинской поезии е и Михал Быцко. В року 2007 вышла маленька книжочка его поезии Тихомир зо жывота, писана счасти по словацькы, а счасти по русинскы. Его белетристичны творы суть поглядом автора-маляря, што е про русинске пониманя литературы дость нетипичне.
Алена Блыхова
За малым поточком коло Липовця фурт зачатком лѣта хлопы косили траву. Так ми тогды было смутно… Мерзило мня: чом стинають ай шумны квѣткы?…
Моя баба Маря, кедь ем ся бавив на луцѣ, грозила ся на мня паличков и кричала:
– Сергѣй! Перетягну тя через колѣно! Начто толочиш квѣтя? Та то ты не знаш, же межи нима е и центория, лѣк на жалудок? Что буде дѣдо пити, кедь го буде по брисѣ болѣти?
Квѣток, або чачок центория, як стары люде казали, поуживали даколи у нашом валалѣ на лѣчѣня бриха. Парили из него горкый чай. А мене кедь по брисѣ закрутило, радшей ем быв тихо, лем жебы ем не мусѣв пити тоту горку калюгу…
Малый поточок коло Липовця было таке мое облюбене мѣстце. Было там затишно. Черчала вода, а де ем ся обернув, видѣв ем красный лѣс, поле, а зась лѣс, поле… Люг ем собѣ на дражку коло поточка и позерав на небо. Чув ем, як спѣвать пташок. Позерав ем на хмары, котры лем десь летѣли, и летѣли, и летѣли… Ага, кедь ся в нашом валалѣ люде звадили, вельо раз еден на другого кричали: «Хмара бы тя взяла!» И так ем собѣ представльовав, як там горѣ хмара несе того або другого. «Де лем тоты хмары летять?» – просив ем ся самого себе наповголосно, а мой нянько, что косив недалеко, ми каже:
– Летять, хлопче, од моря до моря, од лѣса до лѣса, од свѣта до свѣта. Не мать то конця, дѣтино.
Повернув ем голову на тот бок, де ем чув голос нянька, и сам собѣ кажу: «Як чтось не мать конця? Кедь ся кончить дражка Запоѣдесками, поле на Бѣлой Горѣ, наш двор капурков, мусить быти и конець драгы лѣтаня хмар.»…
Наш валал быв повный дѣтворы. А так сьме нераз робили и баламуты. Каждый сьме мали окрем свого мена еще друге, называли сьме ся. Едного сьме называли Краль, другого Курка, далшы были Шлойма, Рыло, Декрик, Левеш, Куниця, Ойська. Кто тото вшиткой повыдумовав, никто не знать! Але ани ся люде на тото не гнѣвали. Тай ай так бы то нич не помогло. Гм!
А у школѣ! А‑а‑а, то уж было инакше, як за учителя Сухого! Тот, кедь видѣв, же дѣти роблять баламуты, выпасав их – една радость! Же ани собѣ поряднѣ сѣсти не были годны. Наш учитель, Попович, и его жена лем покричали, кус поскубли, але нам то нич не помогло. Гунцутства сьме робили дале!
Раз дообѣда ем ишов по дразѣ до дѣда. И позерам: за мнов ся горне якесь чудо. На колесах, курить ся из него, гучало то, як кедьбы ложками на свадьбѣ трепали. Настрашив ем ся и кричу:
– Мамо! Горѣ валалом иде чтось страшне! Что то е?
Бѣдна мати ся наполошила тай каже:
– Йой, Сергѣю, та не видиш, же на том сидить ай твой отець?
Досправды! Нянько сидѣли на том чудѣ, крутили у руках колеском, и оно… тото ишло по дразѣ – една радость! Не будете ми вѣровати, але так ем тогды хотѣв быти из няньком на том чудѣ, а пофраерити ся перед дѣтми у валалѣ! Йой!
Вечур нянько прийшов дому, наѣв ся и люг собѣ на лавку. Я ем лем тото чекав! Упхав ем ся ку нему и кажу:
– Няньку, а тото буде наше?
Отець ся засмѣяв, хопив мня руков коло шии, як камарата, и каже:
– Ай гей, ай нѣт! То дружстевне. Называть ся то трактор, хлопче. А буде робити роботу на полю за десятьох коньов!
Нияк ми то не йшло до головы. Зато, же кедь ем собѣ представив десять коньов накопѣ: де бы тота бляха могла зробити на полю только, як они?
– А что тото жере? Тыж сѣно? – опросив ем ся отця.
Отець ся запозерав до гряд на плафонѣ и каже:
– Тот фрас жере нафту, таку смердячу воду, что и горить.
Як могла вода горѣти? Вызерало то так, же отець мня баламутить. Кажу:
– Жере воду, что горить? А гасити огень будеме сѣном?
Баба Маря чтось робила у коморѣ и кричить:
– Та ще не дость, же сьте того чорта ту притягли? Ще ай дѣтину баламуть!
Отець ми скоро до уха пошепкав:
– Баба ся боять, жебы ем тя на тот трактор не посадив. Але я тя посажу, а повеземе ся.
Цѣлу ночь ем очи не запер и не мог ем ся дочекати рана, жебы сьме уж из няньком сѣли на трактор. Бывали сьме коло моста, близько спаду, а на дружство было недалеко. Лем коли-м мог, а уж ем мыкнув из дому позерати на трактор. Нянько мня посадив на колѣна, а – подьме на Липовець! Йой, то было радости и гонору! Вшиткой довкола втѣкало, а мы, як тоты хмары, летѣли по дразѣ, а за нами чудесный порох.
– Ня-аньку, ба-арз дыргать, то нич ся ми не стане? – побояв ем ся.
– А что бы ся ти мало стати? Выдыргать из тобов поряднѣ, хоть лем ти добрѣ буде травити в брисѣ. Не будеш мусѣти пити центорию, – наповсмѣхом нянько повѣв, бо знав, як не хочу тото пити.
Но кедь ем позерав на колесо в передѣ, як ся оно крутить, збачив ем, же перейшло тоту квѣтку и поламало ю, начисто. Зась ми прийшло смутно, як тогды, кедь ем видѣв, як косили хлопы траву. У головѣ ся ми указало таке, як кедь смерть косить людей. А люде так косять квѣтя. А ще ай няньков трактор поламав нашу центорию, смердячу, горку, але на полѣ шумну. Таку, як кедьбы была моя близька. Тадь повно цвѣтя было по луках, полях, але центория ся ми найвеце любила. Може зато, же ей так охраняла моя баба Маря. А бабины слова про мня были, як святы.
Кедь ем из няньком ходив по бѣлянскых хотарьох, едного дня нянько орали на полю, яке ся звало За Горбком. На концю поля, там де ся сходило из лѣсом, горбком, была така больша мочарь, зароснута кряками. Кажу нянькови:
– А чом не орете ай тото? Чом так заросло?
Нянько заставив трактор и каже:
– Подь, дачто увидиш и учуеш.
Перейшли сьме дас двадцять кроков, а нянько каже:
– Слухай!… Что чуеш?…
Напинав ем уха, як ем лем мог. Але нич не было чути.
– Но лем веце, веце слухай! – стояв нянько. И вѣрьте ми, або нье, чув ем, як кебы из той мочаре и кряков ся озывали людскы голосы. Як кебы там дакто спѣвав. Выстрашеный, ем повѣв нянькови:
– Гей! Спѣвають люде, монахы.
– Даколи ту быв монастырь, так казали стары люде, в яком были грѣшны монахы. Едного дня ся тот монастырь ай з монахами пропав до землѣ, а цѣле тото мѣстце ся перемѣнило на пусту мочарь, – высвѣтлив ми нянько.
А я од страху утѣк на трактор и кричу:
– Подьте гет! Подьте гет, бо ся бою!
Гм… не знам, ци то, что повѣв нянько, была правда, або лем мня хотѣв настрашити, айбо од того часу тото мѣстце ем обходив широко-далеко. Наш валал не мав даяку велику историю, но хлопы, якы ся повертали из Америкы, або из воен выдумовали собѣ вшелиякы приповѣдкы, а мы, дѣти, сьме тому вѣровали. Дѣдо Лысый быв на фронтѣ Першой свѣтовой войны и росповѣдав нам, як там бив неприятеля. Казав, же мав таку пушку, же кедь выстрѣлила, та ся спустила така туча, же дождь лляв пару дньов. Кедь у валалѣ падав великый дождь, як дѣти сьме ся смѣяли: «Еге, зась старому Лысому выстрѣлила пушка! Чуеш тот гукот?»
Споминав ем учителя Сухого. Вшиткы люде у валалѣ тото мено знають. Едны кажуть, же барз бив дѣти. Але каждый согласный, же быв великый талант. Музикант! Учитель Берти Сотак твердить, же коли стояв Сухый у Гуменном на штационѣ, и кедь запискав влак, фурт ся озвав и повѣв: «Скоро чисте mi!» То значило, же парна машина запискала тоном mi, что днесь ся уж веце каже Е, або Ечко. Мав абсолутный слух. Кедь дакто у его хорѣ лем фалаток недобрѣ заспѣвав, барз го злоба брала, и надавав, як чорт! Каждый не мог так добрѣ чути, як он. Любив собѣ выпити, але кедь уж того было веце, зачав бесѣду сам из собов. Раз позерав на гуску, что стояла перед корчмов, де он сидѣв на порозѣ, и каже:
– Но, что собѣ тота гуска думать? О чом роздумуе? Ани бесѣдовати тота не знае, ани писати, а чтось фурт думать.
Хлопы на него позерали, як на дурного, а старый Деревянков каже:
– Не чудуйте ся, он ученый, знае, что бесѣдуе. Такого музиканта бы на царском дворѣ на руках носили.
Сухый зачув его слова и зачав собѣ попод нос стишок бесѣдовати:
Начто есь мня, моя мамко, на свѣт породила?
Начто ты ми до перинкы талант забалила?
Волѣла есь, мамко моя, камѣнь породити,
Не быв бы кто на том свѣтѣ ганьбу ти робити.
Старый Быцько, корчмарь, як тото чув, аж му слызы выйшли и каже:
– Пан учитель, та что так бѣдакаете? Та вы ученый, талантованый.
Сухый скочив му до бесѣды и каже:
– Талант злато, кедь е розум. Кедь го не маш – бо-ло-то!
Знав, же робить недобрѣ, знав , же е хворый, але не мог собѣ дати рады. Едной зимы тяжко похворѣв, а у шпиталю у Гуменном умер. Не было одтогды у Збудской Бѣлѣ такого талантованого учителя. И нянько казали, же быв чудесный музикант, а кедь го споминали, фурт собѣ потихы заспѣвали:
Серед села села грушка стоить,
верхом е зелена.
Серед села села грушка стоить,
верхом е зелена.
Задумовав ем ся над тыма словами, бо ня интересовало, чом ся спѣвать, же «верхом е зелена»? Ламав ем собѣ голову, чом лем верхом? Нашы спѣванкы у валалѣ были барз шумны. А их слова были на задумованя ся. Жены, что грабали сѣно на Липовци, спѣвали так шумнѣ, же голосы было чути аж до Шаковкы. Кедь ем повыростнув, и я быв членом нашого хору «Бѣлянка», якый вели учителѣ Поповичовы. Барз ем быв гордый, же мня там выбрали. Быв ем наймолодшый, але снажив ем ся спѣвати, як хлоп…
На другом боцѣ через поток Бѣлянку жив старый гайник Быцко. Першый раз в животѣ ем видѣв пушкы у него. Едного дня ем ся мотав около, а барз ем хотѣв изблизька тоты пушкы видѣти. Старый гайник ми каже:
– Хотѣв бысь таку мати? А стрѣляти из ней?
Что инше, як гей, ем му мог одповѣсти? Но, а ту старый гайник дав пушку из плеча долов и каже:
– На! Стрѣль собѣ!
Указав ми, як ся мѣрить, и я потяг за когутик пушкы. Озвала ся така рана, же ем од страху пустив пушку из рук и кричу:
– Уйку Быцков! Утѣкайте! Туча прийде! И дѣдо Лысый мав таку пушку, а кедь стрѣлив, такой прийшла туча! – кричав ем, утѣкавчи дому.
Старый гайник ся смѣяв, але менѣ не было едно.
Ах-га! Раз взимѣ ем збачив, як на санкох, что их тягали конѣ, везли забитого вовка. Старый гайник сидѣв коло кочиша, подпертый на пушку, а дѣтиска сьме бѣжали за санками и кричали:
– Быцко забив вовка-а!
А мене у тот момент напало: что тот вовк мае у брисѣ, что пожер? Кедь на дворѣ у гайника здерали скору из мертвого вовка, чекав ем за бранков, что му выпаде из бриха. Учителька Поповичова нам бесѣдовала приповѣдку за Червену Шапочку, а я собѣ думав, же она буде у брисѣ вовка… Нич не выпало! Одтогды ем не вѣрив на приповѣдкы, подобно як ай на бесѣды дѣда Лысого за его пушку, что сторгла тучу, кедь стрѣлила.
Споминав ем уйка Петра Бебаниного. Памятам собѣ, кедь у Збудской Бѣлѣ грали «дивадло Сватання на Гончаривцѣ». Йой, Боже! Колько сьме ся тогды насмѣяли. Вшиткы герцѣ то были нашы люде. Учитель Берти Сотак грав такого чудака Стецька, же люде ся смѣхом по салѣ качали. То чтось было, як велика славность! Повна сала културного дому, вшиткой выпараджене! Щи довго до ночи ем собѣ роздумовав и споминав на сцены того «дивадла». Интересовало мня, як таке «дивадло» може ктось зробити. Знав ем, же у Збудской Бѣлѣ ся народила писателька Невицька, але кто там знав, же у людьох суть такы таланты! Довго ми в ухах звучали слова и мелодии, якы спѣвала «Бѣлянка», люде на свадьбѣ, мелодии, якы на цимбалкох грав старый Панчура под плотом на лавчатю, дѣдо Веронин на пищалцѣ, уйко Петро Бебанин на гармонии…
Тот дѣдо Веронин быв брат мого дѣда и мав у валалѣ шмытню, де ковав конѣ. Барз ем ся бояв там ходити, бо казав, же тото, что дуе до угля, жебы горѣло, то е чорт, схованый до ковальского мѣха. Здалека ем позоровав, як ся угликы раз роз’яснили, раз истемнѣли, а дѣдо из молотом трепав по червеном желѣзѣ, котре по том давав конѣм на копыта. Юй! Якый смрод и дым ишов из тых копыт! А конѣ стояли, ани ся не погли! Запамятав ем собѣ ай спѣванку, яку старый коваль собѣ из пипков у ротѣ поспѣвовав. Не знам, на яком языку то было, але спѣвав: «Адеиде бабылы, адеиде бабылы, цовре бабылы, цовре бабылы!» Хе-хе! Нянько казали, же тоту спѣванку дѣдо Веронин принюс из Аргентины, де быв девять роков за роботов.
Но, талантованых людей у Збудской Бѣлѣ было вельо. Старый Шолтис лем як из подплеча складав собѣ стишкы. Попозерав ся на чоловѣка, або даякый предмет, а уж гварить стишок.
Йожку, Йожку!
Яку ты маш вышку!
Ганько мила, Ганько!
А де суть твой нянько?
Центории квѣточкы,
як малы дѣточкы,
на стеблику стоять,
люде по них ходять.
Берти Сотак, учитель, якый грав «дивадло», нацвѣчовав хор, грав на гармонии. Дѣдо Бучканич быв великый майстер на хыжѣ, робив стрѣхы в’едно из дѣдом Грегом Сердулом, ходили по свѣтѣ хыжѣ робити, а всягде за них лем добре было чути. Жена отця духовного Бунганича, попадя, як юй у валалѣ казали, знала лѣчити вшелиякы хвороты. Ей сын, Штефан Петрович быв учительом и ховательом пчол. Мав красный сад, де робив вшелиякы покусы и пестовав ябка, грушкы. До истории вступив як першый, котрый написав словник русинскых слов. Его брат, Петро Бунганич, быв знамый учитель на универзитѣ. Збудска Бѣла ся мать чим пышити! Нашы бѣляне досягли великого узнаня в науцѣ. Веру, гордый ем на свой валал и на его людей!
У старого Быцька была колись корчма. Называли го Шлойма, бо даколи корчму мали лем Жиды, и так Быцькови дали таке мено. Ходив там часто старый Семйон Деревянков, бывшый царьскый козак, якый по револуции в Руську мусѣв утечи перед большевиками и скрывати ся у свѣтѣ. У Бѣлѣ ся и оженив. У корчмѣ фурт бесѣдовав, як бойовав у войнѣ, як ся му добрѣ жило на царьском дворѣ. Нам ся тото вшиткой видѣло, як приповѣдка. Кто быв увѣрив, же ктось може ѣсти мале паця, кедь у нас ся забивали лем великы свинѣ. Старый Семйон казав, же таке ѣдло на царьском дворѣ было часто, а нашы хлопы ся му з того лем смѣяли. Была Друга Свѣтова война, барз ся бояв, же го Русы найдуть и дадуть до лагру. Ех, мав такый шумный ножик, дику, что могли мати лем вояци на царьском дворѣ. Не хотѣв го никому ани з рук дати. А я ся так на него лакомив!
Кедь ем собѣ споминав на дѣтинство, та ся ми видѣло, же у том часѣ вшиткой было велике. Часу было веце! Кедь прийшли вакации, та то сьме мали только часу, жебы сьме тым своим гунцутством ай родичам ишли на нервы. Днеськай утѣкать вшитко, як вода. «Вчера понедѣльок, завтра пятниця!» – звык казати мой дѣдо. Аяй! Уж ем робив трактористу на дружствѣ а фурт ем собѣ хранив дѣдову пипку. Кедь ем ю попахав, та ми ся отваряли образы дѣтинства. Хе, може то вызерать смѣшнѣ, але тот запах дѣдовой пипкы ми давав якусь истоту, смѣлость. Нигда ем тоту пипку не курив, але часто ем ю носив коло себе. Вечур, кедь ем собѣ люг на постель, взяв ем пипку до рукы и споминав ем собѣ на дѣда, на тот образ од Тараса Бульбы, что быв на паклику дугану, якый дѣдо курив. Довго ем вѣровав, же тот Тарас Бульба е дѣдов камарад, и же у том дуганѣ е дѣдова сила. Дѣдо мня перевюв, же Тарас Бульба курив тот дуган, а мав таку силу, же едным махом шаблѣ стяв десять голов Турков. Раз ем ай украв дѣдови за жменьку того дугану, наскоро ем го пожував, взяв ем палицю до рукы и скушав, ци мам большу силу. Дѣдо, чим то увидѣв, та ся из смѣху сплакав, гей.
Памятам собѣ, кедь першый раз прийшло до Збудской Бѣлы кино. Двадцять пять галеров ся на него платило. Каждый ся пхав чим ближе ку стѣнѣ, на котрой перемѣтали филм «Танкова бригада», жебы лѣпше видѣв. Но, а кедь ся там спустила битка, стрѣлянина, та сьме од той стѣны утѣкали еден через другого, жебы и нас не трафило. Мама казали, же то чортове ремесло, а грѣх там ходити позерати. Хе-хе! Грѣх не грѣх, щи лем труба на автѣ, что везло кино, затрубѣла, уж сьме утѣкали до школы. Часто давали у том кинѣ бойовы филмы, а я мав страх, жебы тота война не прийшла ай до нашого валалу. Кедь уйко Фецьо ишов на войну, та ем плакав од страху, же го там Нѣмцѣ заб’ють.
Раз у жнива ся хопила горѣти Збудска Бѣла, а огень ишов наскоро из хыжѣ на хыжу. Я вискав од страху, же прийшла война. Скоро пов-валалу згорѣло. Довго ми в ухах гучав рык Романовых быков, якы згорѣли у стайни. Из бережка ем позерав, як до тла горить наша хыжа, як мама ся тримать за голову, а не знать, что мать робити. Кедь уж як доспѣлый ем видѣв образ Брюллова «Конець Помпейов», фурт ем видѣв тото пекло у нашом валалѣ. Довго ем не мог ани на бойовы филмы ходити до кина, бо ми то робило барз недобрѣ…
День перед новым роком ми брат Штефан телефоновав, же на Новый Рок ся стрѣтиме, же прийде дому. Силвестер ся ми видѣв довгый, и так ем ся выбрав автом до камарата, на телевизор попозерати. По повночи, кедь сьме собѣ повѣнчовали, ем сѣв до авта и пойшов дому. Памятам собѣ, же мама щи свѣтили свѣтло у кухни. Зохабив ем авто отворене, же пойду собѣ отворити капуру до двора, а кедь ем ся вертав, нога ся ми шмыкла, и зачав ем падати. То было послѣдне, что ем памятав, як ем ударив головов до землѣ…
***
Сергѣй тракториста, молодый хлоп, уж ся вецей не пробрав. Бѣдна матѣрь вызерала, чекала, але никто не спобаг, же авто тырчить, але у нем уж никто не сидить. Сергѣй лежав недалеко авта, и уж може ся му снив вѣчный сон за центорию, тракторы, Липовець, дѣда Семйона, спалену огньом Бѣлу, Олексу Сухого, стишкы Шолтиса. Гей, або нѣт, быв то сон чоловѣка, котрый ся став пионером дружстевников, а запав до колориту валалу як еден из идентификачных знаков. Може му десь там горѣ, на вѣчной правдѣ, ктось лем подякуе, же толькым людьом ся напомагав, же его молоды рукы были вытягнены од тяжкой роботы, за котру, може, ани тото подякованя не чекав. А може собѣ ай днесь поспѣвуе спѣванкы, котры го научили учителѣ Поповичовы, або собѣ сам про себе бесѣдуе стишок:
Тяжко, тяжко вы мня, мамко,
на тот свѣт привели,
жебы в едну минуточку
мня нафурт стратили.
Ишов ем по дразѣ за своим няньком
так, як даколи-м за ним утѣкав
на дружство, долов ярком.
Знам, же сьте не хотѣли
про мня тоту тяжку роботу,
але я, мамко моя, дав ем вшитко,
фурт, од понедѣлька по субботу.
Жерело: Радио Patria,
Народностно-етничне высыланя,
2011.02.15, 21:00–21:30.
В текстѣ захованы диалектизмы Пряшовского региона.
Рисунок Варвары Исаковой.