В краю рабов
Зачавши од Духновича и до совѣтського часу не е такого подкарпатского писателя, котрый бы не писал о бѣднотѣ и невыдоволюючом социалном положеню Русинов. За тото ани едному нияка кара не грозила. А по приходѣ совѣтского войска, як знаеме, Русины «щезли» въедно зо своима проблемами. Што вецей, писателѣ наши, котры хотѣли дале писати, мали освоити собѣ новый метод, социалистичный реализм, подля котрого мали писати не тото, што видят коло себе, а тото, што им нарядили державны везирѣ. Иншак могли трафити до арешту або блазинця. Днесь Подкарпатя занурило ся до крутого национал-социалистичного реализма, коли тот, што пише в неналежный способ, або просто голосит ся до своей народности, ризикуе быти за тото «розстрѣляный з атомового оружия». Та радше вернѣм ся хоть лем на хвильку до тых «старых добрых часов», што их нам нарисовал автор в далеком року 1934.
Молодому поколѣню
Розлило ся майское тепло Дерева зазеленѣли и бѣлым пухом запестрѣло дѣвичное зеленое поле. В холодных утробах землѣ щи сыро, а в воздуху уже розлили ся пахноты. Сонѣчко животом зогрѣват прозяблое насѣня. Плоды цвѣтов минулой яри од ласк животодарных соков землѣ воскресают новым цвѣтом. Над сыров землев молочны молгы, а за молодѣючым лѣсом в бѣлой парѣ скрыло ся сонце.
Жаждучы любови, пришол ваш час. Такы слова ся просят повѣсти вашой парѣ: земля и сонце нынѣ торжествуют, будьме и мы в любови въедно.
Прошу вас, кедьбы я был родил ся не межи руськыми в Карпатах, та непремѣнно заговорил бых о спѣвѣ славчика, коли собѣ сидиме вночи на колодѣ старого дерева, под цвѣтучов черешнев, а мѣсячок высвѣчуе лем чорны верхы гор. И, наистѣ, повѣдал бых о первом цѣлунку. Но – нич ся не даст робити – я карпаторосс, и менѣ не е иншого, лем терпѣти. Такыма забавами най ся бавлят писателѣ иншых народов. Будь тихо, раненое сердце!
Представте собѣ: вы наслаждаете ся майскым воздухом затихшого сада, и вас тут же обгорне запах людской скверны. Грѣшна есь, наша красавице Карпатска Русь! Представте собѣ село на дакотрой из нашых верховин. Серед буйной зелени вие ся рѣчка, чиста, як слыза. В рѣчку вливат ся нечиста вода из двора Миколы. А над ярочком вонячым стрѣбернистый звончик цвѣте. Ярочок веде из самого двора карпатского селянина.
У Миколы хыжа, хлѣв и гной – вшитко на едном дворѣ. Пак по его гадцѣ иншак и не годно быти. Хыбаль што у пана. Тот годен знати вшиткому порядок. А селяк мусит любити смород свого обыстя. Тым он жие. Знамое дѣло, брюхо даколи заставит любити и паскудь. А крем того, Микола и не желае, обы иншак ся завело у него. Так го наставляли дѣды, так он научит и свои дѣти. Паны не держат за потребу мѣшати ся у дѣло Миколово, а селяк повѣст: и слава Богу!
Трафляло ми ся проходити коло двора Миколы. И не мог я не стямити тот двор. Вас дуже зачудуе его нехарность. Тут и гной розметаный, и воз не знати чом не спораеный, и дрова так складены, же кедь вночи пойдете двором, неодмѣнно забиют вас, и куре преспокойно тѣшат ся в смѣтеви, и свинѣ рехкают. Весело лем воробкови, котрый чирибкать на вшиток свѣт, як ся добрѣ мае. Тот цѣлый образ дополняют залепавены оболокы и баба, што стала рукы-в-бокы на порозѣ в сѣнях. Под хлѣвом шепче ся дѣвка з паробком и голосно регоче. Ущипнул ю паробок.
Вшак я народовець, та як бых не заговорил з бабов? Подхожу и веду з нев бесѣду. Баба курит свою пипу и, не одповѣдаючи на звѣданя, преспокойно поплювкуе. Од ней пахне мерзко. Мат на собѣ оплеча, а з него стырчит нечиста шия, и од груди ей скверно пахне. Як знати, може она твердо честуе бабону, же мыти ся грѣх; же нечистота з тѣла мае ся одмывати потом труда на кару за превеликы грѣхы. Вѣкы рабства уже вселили в нас нову душу. Тысячу лѣт дух рабской покоры вдыхал в нас тоту душу. Мы вѣриме, же за вшитко сами сьме винны, а не пануючы над нами.
Одмывайте ся потом роботы, унижены и оскорбены, а организованое зло желѣзом и оцѣлевым оружием буде глумити ся над вами!
В хыжцѣ малолѣтна дѣвочка зуновала ся за мамов. Дѣтина приодоперла дверѣ. На мене сапнуло квасным запахом. Достал ся он до хыж, видав, десь коло Рождества. Через забиты окна свѣжый воздух тяжко проникне… Дверѣ хыжкы отворили ся роствором. О, Боже ты мой! У хыжѣ семеро дѣти, вшиткы в лепавом цурю. У всѣх запухнутя под очима. Мацѣця Ганя ходит з надутым брюшком. Од того сорочка спереду высоко ся подтягла. Дѣти, дѣти! Тото вы – наша надѣя?…
Позирайте сюды, вшак на дворѣ – славчик, а у панчуков майскый роман ся завязал, а у народа церковны сперекы ся розпалюют.
– Ех, потятко славчик!
Поле цвѣте. Природа ся любуе, але постепенно цвѣтя и умирае. А десь у валалѣ клеплют косы про косьбы. О еден мѣсяць не буде цвѣтя. Люде в маю ладят знарядя на знищеня цвѣтя. Днесь и тоты наймирнѣйшы державы оружат ся. А карпаторуськое село гние. Розливайте ся, славичы трелѣ!
Горко видѣти, горко чути. Но е една надѣя: сѣм-там понад рѣчков бѣлѣе ся чистенька хыжа, коли-неколи натрафиш на читалню. Народ сам зачинат тверезнѣти. Вмѣсто руськой штатной школы у нас достала горожанство школа живота. А здоровый живот потом пахне, од него оросены збожа цвѣнут. Посмотьте на зеленѣючы ораницѣ в полях, и вы збачите скромну хлѣбну зерновину, што и цвѣте, и приятно пахне, и хосен приносит.
Зеленѣючое поле габуе ся, як молода душа. Серед него спочиваш з дѣтвачым усмѣвом послѣ тых бесѣд и сцен живота в нашых сѣрых валалах и однепалых мѣсточках.
Жерело: А. Маковичанинъ. Стальная роза. Ужгородъ. 1934. 3–6.